Home » Blog » 3 marketingtrends voor 2022 die je niet mag missen!

3 marketingtrends voor 2022 die je niet mag missen!

Waar we vorig jaar terugkeken op een ongewoon jaar, kunnen we stellen dat over 2021 hetzelfde te zeggen is. Terwijl we de laatste maand van dit jaar zijn ingegaan, en de situatie die onzeker blijft met als klap op de vuurpijl een harde lockdown, gaan we toch nadenken over 2022. In mijn zoektocht naar leuke, nieuwe marketingtrends kwam ik er een aantal tegen die ik jullie niet wil onthouden. In dit blog vertel ik je dan ook drie marketingtrends die je kunt gebruiken in het nieuwe jaar!

  1. Bewandel de Journey Orchestration

We zien een tendens naar een meer persoonlijke, op maat benadering van de klant. Waar we als marketeers gewend zijn om te werken met customer journeys op basis van gecreëerde personas, is het nog beter om deze journey te maken op basis van de gegevens die je al van je klanten hebt. Dat is wat je bij journey orchestration doet. Er wordt gekeken naar de momenten tijdens de reis van de (potentiële) klant, waar de conversiemomenten zitten. Conversie kan een aankoop te zijn, maar kan ook een bepaalde klik of download zijn. Belangrijk tijdens deze vernieuwde vorm van journey’s tekenen, is dat het oude idee van voorbedachte kanalen wordt losgelaten. Essentieel is ‘realtime’. Op die manier kun je de klant voorzien van dynamische en persoonlijk afgestemde content. Belangrijk onderdeel in dit verhaal zijn de ‘cookies’. Waar veel bedrijven nu nog werken met third-party cookies, ben je in de toekomst aangewezen op first-party data. Hiermee is het nóg belangrijker om de data die de klant jou geeft te koesteren en daar slim mee om te gaan. Verderop in de deze blog vertel ik meer over deze ‘cookies’. Al met al is dit een trend die voor verandering kan zorgen en niet eenvoudig is, maar je wel een stap verder gaat brengen.

  1. Maak het persoonlijk met een personal video

Dat we steeds visueler worden in onze communicatie uitingen is niet nieuw. We proberen daarmee zoveel mogelijk mensen te bereiken. Toch is er het risico dat je vervalt in algemeenheden. Neem bijvoorbeeld productvideo’s. Deze zijn vaak zeer informatief, maar het ontbreekt snel aan een persoonlijke touch. Wil je de wereld laten weten wie je bent en wat je doet? En wil je laten zien dat je oog hebt voor het (werk)proces van je klant? Dan is een personal video hét medium om dat te doen! In de tijd waarin het lastiger is om elkaar fysiek te ontmoeten is video een uitkomst gebleken. Hier zou ik overigens pleiten om beide vormen van video te laten bestaan. Het is prima om informatie te geven over bijvoorbeeld een product. Wil je wat meer erop in gaan en overgaan op conversie, dan zou ik voor de meer persoonlijke benadering gaan. Hier is de voorgaande genoemde Journey Orchestration een uitkomst om op het juiste moment met het juiste medium in te springen!

  1. Juíst persoonlijk: privacy en het gebruik van cookies

Ik noemde het al even, de ‘cookies’. Iedereen kent ze en waarschijnlijk vind je ze behoorlijk irritant, maar voor de marketeer zijn ze o zo belangrijk. Maar helaas, de veel gebruikte third-party cookies gaan verdwijnen. Tijdens Trends, Tips en Tricks in communicatie, het online BouwKennis communicatie event,  sprak Legal Counsel, Matthias de Bruyne er al over in zijn presentatie “Het Cookiedieet”. Met het verdwijnen van de third-party cookies kun je klanten dus niet meer op basis van die informatie traceren en beïnvloeden. Mensen willen steeds meer hun privacy waarborgen. Ze willen zelf aangeven welke data jij als bedrijf krijgt en wat je ermee kunt doen. En als je eerlijk bent, is dat misschien wel een stuk waardevoller én relevanter. Iemand die jou zijn gegevens ‘gunt’ weet dat hij of zij daardoor ook benaderd kunnen worden. Ze geven als het ware toestemming om hen te ‘gebruiken’ voor jouw marketing. Deze permission marketing, een marketingmethode waar de klant kiest of hij of zij aanbiedingen wil ontvangen, is en blijft zeer relevant. 

Met volle kracht vooruit

Op basis van bovenstaande kunnen we concluderen dat 2022 in het teken zal staan van de persoonlijke benadering. Het principe van “krijgt de massa pakt de kassa” zal zeker niet helemaal van het toneel verdwijnen, maar als je naar jezelf kijkt vind je het zelf ook prettig dat je mailbox niet volstaat met random commerciële e-mails, maar met informatie waar je wat mee kan. Tijd is een kostbaar goed, dus ik denk dat je op die manier ook laat zien dat je dat respecteert.

Voor 2022 zou ik zeggen, met volle kracht vooruit. Er nog veel werk te doen!