3 tips om tot een goede basis voor je blog te komen

Sharing is caring!

Hoe schrijf je een interessant en makkelijk leesbaar blog? Het is een vraag die menig contentmarketeer bezighoudt. Zeker beginnende bloggers worstelen er regelmatig mee. Sterker nog: omdat ze vaak niet weten hoe te beginnen, komt het er zelfs helemaal niet van. In dit blog geef ik tips die je gaan helpen. We kijken naar manieren om tot een onderwerp, een goede opbouw en een leesbaar blog te komen. Tussendoor vertel ik je bovendien onder andere over het belang van een goed intro en dito titel.

De mogelijkheden van een blog

Dat straks. Eerst even een soort van liefdesverklaring, maar wel een oprechte. Ik houd van blogs. Ze zijn een uitstekende manier om onder de aandacht te komen van je doelgroep. Prettig aan blogs vind ik ook dat ze goed de mogelijkheid bieden om kennis te delen en/of je visie uit de doeken te doen. Je kunt je met een blog onder andere introduceren bij nieuwe mensen, werken aan je merkbekendheid of bouwen aan je autoriteit. Het is uiteraard afhankelijk van het doel, de doelgroep en de boodschap, maar blogs zijn vaak in meerdere fasen van de customer journey in te zetten. Niet voor niets zijn ze een graag geziene gast in menig contentplan.

Feit: bloggen is niet altijd eenvoudig

Een goed blog schrijven is niet per se makkelijk en kost ook simpelweg tijd. Dat heb je als (contentmarketeer) misschien al ondervonden. Toen je zelf schreef of toen je bijvoorbeeld een van jullie technische specialisten begeleidde bij het schrijven ervan. Ik hoor regelmatig dat dit marketeers ervan weerhoudt om aan een volgende blog te beginnen. Van mensen die aan de vooravond van hun bloggerscarrière staan, begrijp ik vaak dat ze niet goed weten hoe te beginnen. Dat zorgt ervoor dat ze het eerste blog maar voor zich uitschuiven. Jammer natuurlijk. Daarom een aantal tips die kunnen helpen.

Tip #1: maak een plan

Bloggen is superleuk, maar je doet het natuurlijk ook niet zomaar. Als het goed is draagt een blog bij aan het behalen van de doelstellingen zoals die zijn geformuleerd in je contentplan. Op basis van dat plan ben je er waarschijnlijk zelfs toegekomen om te bloggen. Vaak is het overkoepelende onderwerp en de mogelijke insteek voor je blogs dan ook al (globaal) bepaald. Neem dus de moeite om een plan op te zetten, ook al is het maar voor een kleine campagne. Het laat je gerichter schrijven. Omdat je ook al heb nagedacht over de verschillende aspecten van je onderwerp, wordt je blogreeks ook meer dan een aantal ‘losse flodders’.

Toch geen plan, wat dan?

Soms heb je geen plan. Misschien omdat je gewoon eens wil kijken wat een blog doet. De vraag: “waar zal ik eens over schrijven?”, kan dan een mogelijk struikelblok zijn. De antwoorden op de volgende vragen zullen je richting geven en je helpen bij het kiezen van een waardevol onderwerp:

  • Op welke manier moet het blog gaan bijdragen aan je marketing- en campagnedoelstellingen (wat wil ik bereiken)?
  • Waar liggen je klanten wakker van en hoe kun je ze daarbij helpen (misschien heb je onlangs zelfs een concrete vraag gehad)?
  • Wat vind ik het meest interessante aan mijn werk, wat vind ik leuk om over te schrijven?
Tip #2: Bouw een stramien (en stay on target)

Iedereen heeft zo zijn eigen manier van schrijven, het verschilt simpelweg per persoon wat werkt (het schijnt dat Nabokov zijn boeken op systeemkaarten schreef….) . Gewoon beginnen en kijken waar je uitkomt vind ik, zeker bij een blog, echter zelden een goed idee. Of, nee, dat is gewoon geen goed idee. ‘Stay on target’, is het devies. Weet waar je over gaat schrijven en wat je daarover wilt vertellen. Het helpt om van tevoren te bepalen wat de mogelijke pijlers van je verhaal zijn. Dit kunnen de mini-onderwerpen van je verschillende alinea’s worden (daarover later meer).

Een manier om deze pijlers te vinden zijn de 5 W’s (en vooruit een H): wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Door daar antwoord op te geven, kan er er al een leidraad voor je verhaal ontstaan.

Tip #2a: Een dikke tip tussendoor over je blogintro

Dikke tip: verwerk de 5 W’s en de H in je inleiding/lead. Dat is eigenlijk een gouden regel bij het schrijven van een persbericht (wat je vroeger op moest kunnen rollen, dus de belangrijkste vragen moeten in de eerste alinea al worden beantwoord. De waar en wanneer kunnen bij een blog overigens wat minder van belang zijn).

Een blog moet de lezer namelijk gelijk bij de kladden pakken. Die heeft interesse in het onderwerp en bepaalt mede aan de hand van je intro of hij wel of niet verder gaat lezen. Er zijn zoveel blogs, we moeten die lezer gelijk het verhaal intrekken. Dan kun je maar beter in de eerste alinea helder hebben waar het over gaat. Een snufje mysterie om je lezer te verleiden om verder te kijken is natuurlijk goed. Vertel wel direct duidelijk wat je blog te bieden heeft: wat ga je vertellen, waarom en hoe ga jij helpen?

Tip #3: samenvatten gaat je helpen

Staat je blog? Ben je on target gebleven en komt je stramien uit de verf? Een manier om dit te controleren is of je de verschillende elementen samen kunt vatten. Dit helpt je ook bij de helderheid en leesbaarheid van je verhaal (en het schrappen van overtollige informatie).

Een belangrijke eerste vraag: is je blog als totaal in een zin samen te vatten? Controleer of dit lukt. Daarmee heb je overigens ook een mooie basis voor je titel. Die moet pakkend, duidelijk zijn en dus de lading dekken (uiteraard ook in het kader van vindbaarheid). Potentiële lezers besluiten in een split second of ze tijd zullen besteden aan een blog. Ik zie nog te vaak mooie maar cryptische titels die misschien meer bij een column in een magazine passen. Was je gaan lezen als de titel van dit blog ‘de kracht van samenvatten’ was? Zeer waarschijnlijk niet als je op zoek bent naar leerzame tips over bloggen.

In een blog werk je met alinea’s en subkopjes. Dit verbetert de vindbaarheid, scanbaarheid en leesbaarheid. Probeer één thema of gedachte per alinea te behandelen. Zorg dat de subkoppen de lading van je alinea’s dekken. Is je alinea niet in een kopje samen te vatten? Yup, weer even schaven en schrappen.

Nog meer aandachtspunten: lengte, actief schrijven, etc.

Uiteraard is er nog veel meer over bloggen te vertellen. We kunnen het nog hebben over lengte, actief schrijven, beeldgebruik, deelbaarheid, etc. In dit blog heb je in ieder geval wat handvatten om makkelijker te starten, je blog op te bouwen en te controleren op doelmatigheid. Een blog schrijven is leuk, je kunt er lekker je passie in kwijt. Misschien wordt het door bovenstaande tips nog net wat leuker.

Deze zomer organiseert BouwStijl Media overigens een Summerschool: korte online trainingen social media, persberichten of bloggen. De training over bloggen ga ik verzorgen. Zin in! Tijdens de training gaat het onder andere over het kiezen van een onderwerp en natuurlijk over hoe je een blog schrijft. Check de data en het inschrijfformulier hier.

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner