Home » Blog » Dynamische processen in marketing

Dynamische processen in marketing

Als je naar de wereld kijkt zie je dat het een afwisseling is van processen. Er valt óók een lijn in te ontdekken. Gaat het niet goed met de economie, dan weet je dat deze op den duur weer zal verbeteren. Dat kan een aantal jaren duren, maar je weet dat er een cyclus is. Kijk je bijvoorbeeld naar de kunst, dan zie je eenzelfde soort patroon. De kunststroming start ingetogen en puur. Dan gaat het zich door ontwikkelen, eigenlijk tot een punt waarin de stroming net over de top gaat. Soms misschien nét even te ver. Daar komt vervolgens een tegenreactie op.

Massa vs. persoonlijk

Deze processen zie ik ook in de marketing. Waar we eerst vooral de massa wilden benaderen, door middel van bijvoorbeeld gestandaardiseerde zoektermen of zogeheten bulkmailings, zijn we eigenlijk net te ver gegaan. Je wordt, als je niet uitkijkt, bedolven onder e-mails en je kunt geen website openen zonder te zien wat je gisteren hebt opgezocht. Het gevolg? Je schrijft je uit op nieuwsbrieven, je opent de e-mails niet meer en de cookies zet je het liefst uit. Dé nachtmerrie van elke marketeer. Dat moet dus anders.

Richting anders

Inmiddels zien we binnen de marketing een tegenbeweging, namelijk die van het meer verdiepen in de gebruikers. De persoonlijke benadering, zonder het gevoel te geven dat je iemand z’n privacy schendt. Dat laatste is natuurlijk heel belangrijk dat dit niet gebeurt, daar wordt er ook steeds meer aan banden gelegd. Zo moet de bezoeker van jouw website zelf echt permissie geven dat je zijn of haar e-mailadres in de adressenlijst mag opnemen. Daarnaast staan de third party cookies op het punt te verdwijnen, met de nodige gevolgen voor het volgen van je klant. Om aan zogeheten hyperpersonalisatie te doen, heb je klantdata nodig. En die data moet je zorgvuldig en veelvuldig vergaren, maar ook weten te gebruiken.

De perverse prikkel

Wil je de (website)bezoeker dus benaderen, dan zul je ervoor moeten zorgen dat hij je dit gunt. Dan komen dus je marketing & sales skills om de hoek kijken. Soms gebeurt dat ordinair door een korting te geven bij het inschrijven op een nieuwsbrief. Heel eerlijk, voordat ik ergens iets bestel kijk ik inmiddels eerst of ze een dergelijke actie hebben. Vind ik de hele winkel uiteindelijk niet zo interessant, dan schrijf ik mij weer uit. Toch blijf je daardoor soms wél hangen. En dan heeft het bedrijf er door deze perverse prikkel er toch een klant bij. Dit is slechts een eenvoudig voorbeeld. Inmiddels gaat het vergaren van die persoonlijke data veel verder. Uiteindelijk is het van belang of het jou als bezoeker én als potentiële klant aanspreekt. Daar kunnen we inmiddels heel ver mee gaan. Overigens is dat nog niet iets wat mainstream gebeurt. Ik denk dat de meesten van ons wel al beginnen met bijvoorbeeld de meer gesegmenteerde mailings i.p.v. de bulkmailings, maar de hyperpersonalisatie waar ik eerder over sprak is in de praktijk nog geen gewoonte. We moeten toe naar een combinatie van soft skills en harde data, om op die manier je klant aan te spreken, te blijven bloeien en optimaal van dienst te kunnen zijn.

Een paar voorbeelden hoe jij über persoonlijk aan de slag kunt gaan:

  • Panasonic kwam tijdens de pandemie erachter dat zij door hun online bijeenkomsten meer feeling kregen met de klant. Zij hebben daardoor hun strategie meer verplaatst naar bijvoorbeeld meer oplossingsgericht te zijn en bredere maatschappelijke topics te bespreken. Ook toetsen zij dit regelmatig bij hun klant. Panasonic heeft tijdens de pandemie hun doelgroep van dit moment kunnen ontdekken. Het bedrijf dat al 100 jaar bestaat geeft aan dat ze niet alleen informatie willen verzamelen, maar dit willen omarmen en van willen leren.
  • In mijn eerdere blog, 3 marketingtrends voor 2022, die je niet mag missen, noemde ik het ook al, de personal video. Een hele persoonlijke manier om bijvoorbeeld je klant te bedanken voor de aankoop is om hun in die video ook tips te geven bij het product dat de klant heeft gekocht. Als je erover nadenkt is dat eigenlijk helemaal niet zo moeilijk om in te zetten!
  • Een persoonlijk voorbeeld. Aan het eind van het jaar ontvang ik een e-mail van Thuisbezorgd met daarin een lijstje van het door mij meest bestelde eten afgelopen jaar. Op zich best grappig en ik denk voor de lokale ondernemer, zou dit een touch point kunnen zijn. Echter, na het zien van dit lijstje vraag ik mij af of dit nu in hun voordeel heeft gewerkt! Ik werd me er eigenlijk akelig bewust van dat ik niet alleen te lui ben om te koken, maar er ook veel te veel geld aan uitgeef! Persoonlijk is dus niet altijd fijn.

Het volgen van de cyclus

Ontwikkelingen gaan keihard. En als je je er een beetje in verdiept is het niet alleen heel interessant, maar ook echt leuk. Wat er kan met Machine learning, AI en data is echt ongelofelijk. Ik heb zelf niet zo heel veel met cijfers, dat is omdat het voor mij pas gaat leven als het ik het praktisch kan inzetten. Deze personalisatie van marketing en data gaat daar in mijn ogen juist voor zorgen. Dat maakt mij persoonlijk wel weer enthousiast Deze cyclus gaat zich dus nog even ontwikkelen. Stiekem kijk ik ook wel weer uit naar de tegenbeweging die hierop gaat komen, any thoughts?