Hoeveel leads levert jouw LinkedIn-campagne op?

Sharing is caring!

Wanneer jouw advertentiecampagne loopt op LinkedIn is het natuurlijk superinteressant om te zien of je ook daadwerkelijk je doelstellingen behaalt. Zoals beloofd in mijn vorige blog: Adverteren op linkedin: hoe begin je? vertel ik dit keer wat meer over het meten van de campagneprestaties van je LinkedIn-campagne. Welke resultaten voor jou het belangrijkst zijn, is afhankelijk van het doel van je campagne. In mijn blog neem ik je mee langs alle doelstellingen en zoomen we in op de leadgeneratie via leadformulieren. Waar vind je al deze resultaten en welke moet je zeker checken?

Om je campagneprestaties te meten ga je naar campagnebeheer in LinkedIn. Je kunt dan kiezen om de gegevens per campagnegroep, per campagne of per advertentie te bekijken. Ik raad aan om dit op campagneniveau te doen, omdat je waarschijnlijk per campagne een andere doelstelling hebt geselecteerd. Wil je specifiekere informatie hebben dan kun je per advertentie kijken. Selecteer altijd de tijdsperiode waarover je de resultaten wilt bekijken. Handig: je kunt een CSV-rapport met alle gegevens ook exporteren vanuit LinkedIn.

Per campagne(groep) en advertentie kun je verschillende kolommen raadplegen om de meest interessante gegevens te openen. Dat zijn prestaties, bezorging, interactie, conversies en leads, gesponsorde berichten, video, budget en bod, sollicitanten. Je raadt het al: het hangt af van je doelstelling welke kolom je het beste kunt selecteren.

Wat is voor jou het belangrijkste resultaat?

Dan gaan we nu kijken naar het belangrijkste resultaat voor jouw doelstelling. Heb je gekozen voor merkbekendheid, websitebezoeken, interacties, videoweergaven, genereren van leads, websiteconversies of sollicitanten? In het schema hieronder zie je welk resultaat je dan zeker moet checken en in welke kolom je deze het beste kunt raadplegen.

Hoeveel leads heb je verzameld?

LinkedIn is een mooi platform om leads te genereren. Een groot deel van je doelgroep is actief op het platform. Heb je de doelstelling ‘genereren van leads’ gekozen? Dan heb je hoogstwaarschijnlijk ook een leadformulier ingezet. Mooi. Nu kun je gemakkelijk aflezen hoeveel leads je verzameld hebt. De resultaten per leadformulier vind je, zoals je hierboven in de tabel ziet, onder ‘conversies en leads’. Hier zie je het aantal keer dat het formulier geopend is, maar ook hoeveel leads de advertentie uiteindelijk heeft opgeleverd. De (contact)gegevens van de personen die het leadformulier ingevuld hebben download je makkelijk in een Excel-bestandje. Tijd om contact op te nemen met deze potentiële klanten!

Wie heb je bereikt?

Ook niet onbelangrijk: analyseren wie je hebt bereikt met je campagne. Onder de demografische gegevens in campagnebeheer lees je af wie je bereikt hebt. Zo kun je (tussentijds) controleren of je de juiste doelgroep hebt ingesteld. Hiervoor kun je filteren op diverse kenmerken: functie, functietitel, bedrijf, bedrijfstak, ervaring, grootte bedrijf, regio en land. Welke kenmerken van belang zijn hangt (weer) af van je doelstelling. Wanneer je via LinkedIn een nieuwe collega probeert te werven, is zijn of haar ervaring misschien erg belangrijk. Maar als je een nieuw product wilt promoten is de bedrijfstak waar iemand actief is wellicht interessanter. Het is goed om de demografische gegevens gedurende je campagne in de gaten te houden. Selecteer je in je doelgroep bijvoorbeeld de bedrijfstak ‘groothandels’, let er dan op dat je bedrijven als Makro en Sligro uitsluit. Dat zijn vaak net niet de bouwgroothandels waar je naar op zoek bent.

Hoeveel heb je uitgegeven?

Als laatste de kosten. In campagnebeheer kun je, zowel tijdens als na je campagne, goed zien hoeveel je hebt uitgegeven. Zo zie je de kosten per resultaat, de gemiddelde kosten per dag, de gemiddelde CPM (totaalbedrag gedeeld door 1.000 weergaven) en CPC (totaalbedrag gedeeld door totaal aantal klikken) en de kosten per lead.

Qua uitgaven is ook je Audience Network interessant om te zien. Wanneer je campagnes voert met Audience Network dan worden je advertenties niet alleen op LinkedIn getoond, maar ook op websites en in apps van derden. Zo kunnen ook mensen buiten je netwerk jouw advertentie zien. Onder het ‘overzicht: binnen/buiten netwerk’ zie je hoeveel je hebt besteed op LinkedIn en hoeveel je hebt besteed aan je Audience Network, als je deze doelgroep geselecteerd hebt natuurlijk.

Collega op afstand

Lijkt het je interessant als wij als collega op afstand een keer met je meekijken en/of meedenken over je LinkedIn-campagne? Neem dan contact met ons op. Vul het formulier op deze pagina in of bel: 010 – 206 69 98.

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner