Internal branding en content

Sharing is caring!

Veel bedrijven zetten contentmarketing in om de ranking van de website in zoekmachines te verbeteren, klanten te verbinden aan het merk of de reputatie onder de doelgroep te veranderen. Hierbij ligt de focus op het bieden van relevante content aan (potentiële) klanten. Maar contentmarketing kan ook uitstekend ingezet worden om de houding van medewerkers ten opzichte van het merk, de producten en de diensten te veranderen en de kernwaarden van het bedrijf over te dragen. Zodat zij in hun communicatie met klanten kunnen bijdragen aan de optimale customer journey.

Goed functionerende medewerkers die de kernwaarden van het bedrijf in hun genen hebben zitten en dit ook uitdragen, dat is natuurlijk wat je het liefst wilt. Medewerkerstevredenheid speelt een belangrijke rol in het feit of medewerkers zich überhaupt willen inzetten voor het bedrijf en dat is afhankelijk van diverse factoren: het plezier in het werk, passende arbeidsvoorwaarden, een goede werksfeer… Veel van deze factoren liggen buiten de macht van de marketeer, maar vergeet de kracht van internal branding niet! Of medewerkers weten welke kernwaarden belangrijk zijn en welke boodschap het bedrijf wil uitstralen, is iets wat je wél kunt beïnvloeden. In dit blog geef ik twee voorbeelden van hoe je contentmarketing kunt inzetten voor internal branding.

Structurele communicatie

Het alom bekende (maar in veel bedrijven helaas niet meer aanwezige) personeelsblad is bij uitstek een ideaal platform om structureel te communiceren met medewerkers. Bijvoorbeeld door middel van het delen van nieuws en achtergrondverhalen over waarom het bedrijf dingen op een bepaalde manier aanpakt. Dit kan ook in de vorm van een infographic of een interview waarin klanten en/of medewerkers over hun ervaringen vertellen. Het hoeft niet per se een papieren magazine van veertig pagina’s te zijn, maar kan ook verschijnen als online magazine of digitale nieuwsbrief, eventueel met bijbehorend intranet.

Campagnecontent

Lanceert het bedrijf een nieuw product of nieuwe dienst? Zorg er met een aparte campagne voor dat alle medewerkers weten dat het eraan komt, waarom hiervoor gekozen is, wat het precies inhoudt en welke meerwaarde het product of de dienst biedt voor de klant. Bijvoorbeeld met een presentatie, brochure of videographic. Zo leren ze alle ins en outs kennen en begrijpen ze direct het belang ervan. Met deze informatie kunnen ze in hun persoonlijke communicatie met de klant helpen om het product of de dienst tot een succes te maken.

Bewustwording

Zo zijn er natuurlijk nog meer voorbeelden te bedenken van hoe je contentmarketing kunt inzetten om de kernwaarden van het bedrijf over te dragen aan medewerkers en de betrokkenheid te vergroten, bijvoorbeeld door het opzetten van een interne community. Het kan ook heel waardevol zijn om de customer journey met z’n allen in kaart te brengen, of in ieder geval de medewerkers inzicht te geven in de customer journey. Zo worden zij zich ook bewust van hun rol hierin en van het belang van een perfecte klantervaring. Als de kernwaarden van een organisatie bij iedereen leven, van de top van de organisatie tot aan de medewerkers op de vloer, draagt dit bij aan een optimale customer journey. En dat leidt weer tot tevreden klanten!

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner