Home » Klantgerichtheid en Marketing & Communicatie

Klantgerichtheid en Marketing & Communicatie

› ACTUEEL
De manier waarop aanbieders en opdrachtgevers met elkaar in contact staan verandert constant. De inhoud van hun communicatie is evengoed aan verandering onderhevig. Op het gebied van marketing is de afgelopen 20 jaar veel veranderd. De intrede van online marketing heeft veel ketens en verkoopkanalen onherstelbaar gewijzigd. Hoewel de bouw relatief traditioneel is, zijn de veranderingen ook hier fors.

Door de digitalisering van marketing een aankoop is een aantal belangrijke ontwikkelingen ingezet. Zo wordt er op elk moment dat er online contact is ‘data’ gegenereerd. De berg data tezamen bevat heel veel relevante informatie voor aanbieders. Op basis daarvan zijn klantprofielen te maken, maar kunnen ook wensen in kaart worden gebracht waaraan je als bedrijf zelf nog niet had gedacht. Een belangrijke ontwikkeling die hierdoor ontstaan is, is het steeds verder laten reiken van de eigen ‘campagnes’. Aanbieders van producten of diensten proberen in een steeds vroeger stadium van de oriëntatiefase van potentiële afnemers in contact te komen met die afnemers. Vaak is dat ruim voor het moment dat iemand tot aankoop overgaat. Daarom bieden steeds meer verkopende partijen algemene informatie aan, proberen ze klanten te helpen bij het maken van een goede keuze en bouwen ze zelf een goede naam op. De ‘data’ die in dat contact wordt gecreëerd is bovendien van groot belang bij het aanbieden van de juiste producten voor de juiste doelgroepen. Op die manier kun je de steeds hoger wordende verwachting van klanten naar tevredenheid beantwoorden.

Omdat deze ontwikkeling vaak ver van de core business van bouwbedrijven af ligt, is er op dit vlak flinke winst te behalen. Anderzijds biedt de lagune ook kansen voor externe, branchevreemde partijen om zich op de bouwgerelateerde markt te begeven. Zeker op het vlak van installaties zien we dat techbedrijven als Google en Apple zich beginnen te mengen. Voor hen is de verkoop van de installaties zelf niet het hoofddoel, de waarde van de data die met die apparaten gegenereerd wordt is veel waardevoller.
Omdat ze al zo veel van (potentiële) klanten weten, en deze klanten de producten van deze aanbieders op tal van manieren kunnen bedienen en koppelen aan andere diensten en producten, is het toevoegen van bijvoorbeeld smart home-systemen een relatief eenvoudige stap. De meer traditionele bedrijven uit de bouw en installatie zullen hierop zelf een passend antwoord (alternatief) moeten kunnen bieden.

› BOUWKENNIS ONDERZOEKSVRAGEN
Wie of wat zijn de belangrijkste doelgroepen, opdrachtgevers, uitvoerders, belanghebbers, DMU’s, investeerders, eigenaren, gebruikers, bewoners? Wat zijn hun belangen, eisen, wensen? Hoe komen besluiten tot stand? Waar kun je deze groepen vinden? Hoe kun je ze het best benaderen?

› CONTACT
Heb je vragen of wil je meer weten voor wat BouwKennis voor jou kan betekenen? Laat dan hier je gegevens achter, onze marktinformatiespecialist Danielle neemt dan z.s.m contact met jou op.