Nieuw leven blazen in oude content: hoe doe je dat?

Sharing is caring!

Een veelgehoorde trend in de wereld van contentmarketing is het recyclen van bestaande content. Zeker geen verkeerd idee, maar het gaat in dat geval verder dan oude artikelen optrommelen en in een nieuw jasje steken. Je kunt oude content natuurlijk niet zomaar klakkeloos overnemen. Om je een idee te geven waar je rekening mee moet houden bij het recyclen van content, licht ik hier vijf cruciale aandachtspunten toe.

“De mogelijkheden van het hergebruiken van content zijn eindeloos en je kunt je creativiteit de vrije loop laten”

Relevantie

Het is belangrijk om te kijken of content nog relevant is. Een onderzoek uit 2015 kan verouderd zijn en misschien al opnieuw uitgevoerd zijn. Dan kan het bijvoorbeeld wel van belang zijn om het nieuwe onderzoek te vergelijken met de oude content waar je over beschikt. Ook is het van belang je doelgroep goed voor ogen te hebben. Zodra je een artikel in eerste instantie geschreven hebt voor een iets andere doelgroep, wijkt de tone of voice mogelijk af en is het noodzakelijk om de schrijfstijl aan te passen.

Vorm

Grote lappen tekst zijn niet geschikt voor op een website en een social mediapost van een aantal zinnen dekt niet helemaal de lading in een magazine. Je moet daarom rekening houden met de vorm van de content wanneer je besluit deze te hergebruiken. De inhoud van de bestaande content kan wel input geven, maar kan vaak niet direct overgenomen worden omdat de tekst te lang of juist te kort is.

Afwisseling

Helaas, maar waar… Lezers zijn nu eenmaal snel verveeld. Dit kun je tackelen door afwisseling te bieden. Hoewel de ene vorm misschien beter werkt dan de andere, is het niet slim om steeds dezelfde content te publiceren. Wissel een webtekst af met een infographic, een blog, een whitepaper of een video. Zo houd je de aandacht van je doelgroep vast.

Analyse

Heb je content die al eerder daadwerkelijk geplaatst is tot je beschikking? Top! Dit kun je gebruiken om er een analyse op los te laten. Wat ging er wel goed en wat niet? Wellicht kan een andere vorm wél voor de gewenste conversie zorgen.

Doel

De basis van een contentmarketingstrategie is de doelstelling: wat wil je als bedrijf bereiken met de content? Als je dit weet, kun je betere keuzes maken wat betreft de vorm. Moeten lezers een link aanklikken? Een contactformulier invullen? Of juist een product kopen? Bepaal welke conversie je mensen wilt laten maken en hoe je dit wilt doen.

De mogelijkheden van het hergebruiken van content zijn eindeloos en je kunt je creativiteit de vrije loop laten. In mijn volgende blog geef ik jullie vijf tips hoe je bestaande content kunt gebruiken in je strategie.

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner