Home » Blog » Trends in communicatie: 6 bruikbare tips van professionals uit het veld

Trends in communicatie: 6 bruikbare tips van professionals uit het veld

Onlangs organiseerde BouwKennis het event Trends, Tips & Tricks in communicatie. Hierin behandelden we met zes externe specialisten zes thema’s afkomstig uit de BouwKennis Communicatie Monitor. In dit blog deel ik per thema een communicatietip die ik het meest bruikbaar vind.

De nieuwste editie van de BouwKennis Communicatie Monitor was de basis voor het online event. In dit gedetailleerde trendrapport, brengen we langjarige trends in kaart met ruime aandacht voor de ontwikkelingen op marketinggebied. We kijken terug op een geslaagd event waar ik als eventmanager van heb zitten smullen. Er kwam genoeg voorbij dat ook nuttig is voor mijn eigen marketingpraktijk. Klaar voor mijn zes hoogtepunten? Laten we beginnen!

Trend #1 Het nieuwe verkopen

Tijdens het eerste thema nam Expert in eigentijdse klantrelaties, Daniëlle de Jonge, ons mee in hoe je in de wereld van, niet B2B of B2C, maar het Human to Human zakendoet. Die insteek alleen al maakt de Sales mindset anders. De tip, die ik ook gelijk zelf heb toegepast: wil je jouw klant iets geven, maak het dan persoonlijk. Zorg ervoor dat je de klant beter leert kennen (dat kan ook door even de social kanalen langs te lopen) zodat je een meer persoonlijke touch kunt geven (aan je klantcontacten?). Door het wegvallen van de fysieke ontmoeting afgelopen anderhalf jaar merk je dat je i als het ware iets moet compenseren. Een meer ‘menselijke’ benadering op een ander vlak helpt je daarbij. En geloof me, het werkt!

Trend #2 Het nieuwe Social media

Dennis de Winter van Kennis met Dennis, RauwCC, die echt van alles over social media weet, gaf de tip waar ik persoonlijk wel echt heel blij van word. Namelijk dat je posts persoonlijk mag maken, het heet niet voor niets social media. Dat geldt niet alleen voor de posts die zelf plaatst, maar ook voor de reactie die je geeft op een post van iemand anders. Je spreekt van persoon tot persoon dus je mag ook daadwerkelijk persoonlijk communiceren. Sterker nog, de platforms zullen je bedrijf daarom ook beter gaan waarderen. Die willen namelijk minder bedrijfsposts, maar meer persoonlijke content. Leuk feitje, mijn collega plaatste een foto van een informeel BouwKennis momentje. Het bleek dat ze daar meer respons op had dan bij haar andere (commerciële) posts!

Trend #3 Trends in websites

Wat wil je bereiken met je website? Dat is de basisvraag die Vincent van Es van Admix stelt bij zijn presentatie stelde. Dat is ook direct de kern van het de zaak. De tip: Kijk als een klant naar je website en maak zijn of haar  klantreis. Wat je tegenkomt, vertel je daarmee jouw verhaal? Veel producten zijn nagenoeg hetzelfde, maar wat maakt dat van jou anders? Waarom gaat die klant voor jou kiezen? Een veel gemaakte fout volgens Vincent is we te veel blijven hangen in techniek en te veel willen vertellen op onze sites. Hij geeft hierbij een voorbeeld van architecten die allemaal hetzelfde op hun homepage laten zien. Dus dé tip voor de B2B-markt als het gaat om je website: houd het relevant én stijg boven je product uit! Zie je het zelf niet (meer)? Vraag eens heel iemand anders naar je website te kijken, het liefst iemand die er niets van weet. Zo’n frisse en blanco kijk op zaken is soms verrassend en leerzaam. Dat is een tip die je er van mij bij krijgt!

Trend #4 Het Cookie-dieet

Hoe interessant is de wereld van de regel- en wetgeving als het gaat om data en in dit geval de cookies?! Matthias De Bruyne van DDMA staat in zijn presentatie onder andere stil bij wat iedereen bezighoudt: het einde van third-party cookies. In 2022 zal Google deze cookies niet meer ondersteunen. Ontstaat er al paniek? Niet nodig als je tip van Matthias ter harte neemt. Niet ontkennen, mee dealen en aanpakken! Overigens is er wel een zilveren randje. Google wil natuurlijk niet zijn adverteerders kwijt en heeft via de privacy sendbox mensen opgeroepen mee te denken over hoe we toch het effect van ads kunnen meten, maar dan wel op een klantvriendelijke manier.

Trend #5 Leadgeneratie en meten

We hebben anno 2021 als marketeer te maken met een overvloed aan data die we in kunnen zetten. Meten is weten. Dat superinteressant, maar ik hoor soms van mede-marketeers dat de hoeveelheid beschikbare informatie ook best overwhelming kan zijn. De belangrijkste tip van Tim Bout van Spotler: start gewoon! De tweede tip die daarmee samenhangt is: doe waar je goed in bent. Dus laat Sales de verkoop doen en pak jij die rol van marketeer!  Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet van elkaar kunt leren en soms buiten je hokje moet kijken. Dat is dan weer mijn persoonlijke tip.

Trend #6 Het geheim van Google verklaard

Last but zeker not least, de tip die ik heel bruikbaar vond, komt uit het verhaal van Geerten. Geerten Schollaart is medeoprichter van Heinosoft en claimt het geheim van Google te kennen. En dat is natuurlijk wat wij ook willen! Geerten focust zich met het bedrijf op de niet betaalde organische resultaten. Wist je namelijk dat 12% van de zoekers op Google op het eerste advertentie klikken? Maar dat 34% van de zoekers op Google op het eerste organische resultaat klikken. Wil je bij Google bovenaan komen op een organische manier (dus niet betaald!), dan heb je daar een lange adem voor nodig. Dat was al met al de belangrijkste boodschap van Geerten. Je moet er namelijk met het creëren van echt gestructureerde relevante content echt voor je laten werken en dan wachten. Wat Geerten noemt, “het grote op je handen zitten”. Maar dat dat wachten uiteindelijk wel wordt beloond!