Hoe komt BouwKennis aan haar data?
We hebben twee manieren van input: enerzijds maken we gebruik van openbare datasets zoals registraties van het kadaster of onderzoeken en statistische informatie van bijvoorbeeld het CBS. Daarnaast hebben we zelf een uitgebreid palet aan onderzoeken waarmee we zo veel mogelijk input uit de sector halen en zorgen voor de verbindingen tussen de bestaande openbare databronnen.
Hoe actueel is de data van BouwKennis?
We zorgen dat we van iedereen bron de meest actuele data gebruiken. Sommige registraties stellen hun data pas na een jaar beschikbaar, andere zaken op week- en kwartaalbasis. De complexiteit van verwerking of de periode waarover de data gaat, bepaalt hoe actueel de data is.
Hoe doet BouwKennis onderzoek?
BouwKennis verzamelt alle gegevens over de bouw en vult de ontbrekende informatie of hiaten aan met eigen kwalitatief marktonderzoek (bijv. enquêtes en interviews). Door deze bronnen met elkaar te combineren, worden al onze analyse en rapportages gemaakt.
Hebben jullie ook data over materialen/producten?
Ja, we hebben diverse data op productniveau. Het gaat dan bijvoorbeeld om de totale afzet binnen een productgroep, zoals de totale afzet van deuren, kozijnen, badkamers, keukens enzovoort. Vaak kunnen we daarbij ook aangeven hoe deze afzet verdeeld is naar type segment (koopwoningen, sociale en particuliere huur, utiliteit). Als het gaat om woningen weten we vervolgens ook weer de bewonerskenmerken, zoals huishoudenstype, leeftijd van de hoofdbewoner, inkomensgroep en opleidingsniveau. Van woningeigenaren die een bepaald type product hebben gekocht, weten we bovendien ook via welk aankoopkanaal dat is gedaan en welke oriëntatiebronnen zij daarbij hebben ingezet.
Hebben jullie ook data over marktvolumes?
Voor een groot aantal bouwdelen in de ruwbouw en afbouw hebben we modellen die de marktomvang berekenen. De cijfers dekken (op een enkele uitzondering na) de gehele markt, dus woningbouw en utiliteitsbouw, plus daarbinnen het nieuwbouw- en renovatiesegment. De marktomvang geven we weer in de relevante eenheid, zoals m2 of aantallen. Het totale volume van de bouwdelen verdelen we naar type materiaal. Om een voorbeeld te geven: de markt voor raamkozijnen bestaat uit de concurrerende materialen hout, kunststof, aluminium en staal. Het mooie aan deze modellen is dat deze interactief zijn, oftewel dat de gebruiker zelf de parameters kan aanpassen op basis van eigen inzicht.
Hebben jullie ook data over merken/mijn concurrenten?
Wil je nog dieper gaan dan de informatie op productgroepniveau, dan kom je uit bij individuele bedrijven. Voor een groot aantal productgroepen meten we van de belangrijkste spelers in de markt door wat de naambekendheid is, wat de lading van het merk is (imagometing), de klanttevredenheid en hoe loyaal de klant is aan je merk. Deze informatie is zowel los te verkrijgen als in een integrale analyse van hoe jouw merk in de markt is gezet en past bij je strategische doelen.
Ik wil een specifieke doelgroep bereiken, hoe kunnen jullie helpen?
Via marktonderzoek brengen wij continu in beeld wat er leeft bij de verschillende doelgroepen en via welke kanalen deze te bereiken zijn. Dit gaat niet alleen om de uitvoerende partijen (aannemer, installateur, specialisten, etc.) en architecten, maar ook de consument. Bij uitvoerende partijen kunnen we de doelgroep verder specificeren naar grootteklasse (aantal fte), segmenten waarin zij actief zijn (woningbouw, utiliteit) en standplaats van het bedrijf. Bij consumenten kunnen we nog verder gaan. Zo kan BouwKennis voor tot een complete doelgroepanalyse komen, waarbij eventueel zelf tot op wijk- of buurtniveau inzicht kan worden gegeven.
Kunnen jullie verschillende informatiesoorten samenvoegen in één dashboard?
We kunnen in principe alle soorten informatie samenvoegen in een dashboard, van openbare bronnen tot BouwKennis-onderzoek en informatie vanuit jouw eigen organisatie. De vraag is daarbij altijd wat jouw behoefte is om te monitoren en waarvoor je dat wilt gebruiken. In samenspraak komen we dan tot een geschikte oplossing.
Mijn markt/product is heel specifiek, wat kunnen jullie daar op basis van algemene data over zeggen?
Over de meeste specifieke markten of productgroepen zijn geen statistieken beschikbaar. Maar daar heeft BouwKennis een oplossing voor. Door meerdere informatiebouwstenen samen te voegen, kunnen we bijna altijd ook jouw markt in kaart brengen en analyseren. Zo weten we veelal in welke segmenten en gebouwtypen jouw product wordt gebruikt en welke gebruikers daarin zitten en wie de eigenaar is. Over deze vraagzijde is heel veel informatie beschikbaar, waarmee we kunnen gaan rekenen. Ook de aanbodzijde kunnen we vaak inzichtelijk maken, zoals de concurrerende producten, de DMU (voorschrijvers, verwerkers, opdrachtgevers) en hoe de handel verloopt (directe afzet aan verwerker of via de handel). Met al deze bouwstenen identificeren we waar voor jou de kansen liggen. En waar we informatie missen, kunnen we op basis van aannames – die we in overleg met jou hebben bepaald – tot gedegen conclusies komen.
Ik ben alleen geïnteresseerd in regionale data, wat hebben jullie en kan dat op mijn regio’s aangepast worden?
Van elk gebouw in Nederland weten wij waar deze staat, hoe groot het is, uit welk bouwjaar het stamt en wat de gebruiksfuncties zijn. Continu kijken wij hoe we deze basisinformatie kunnen verrijken wij met andere bronnen, zoals gebouwhoogte, dakvorm of eigendomsvorm. Al deze gebouwen kunnen wij op elk gewenst niveau clusteren, van buurt- of wijkniveau of gemeente tot aan COROP, provincie of landsdeel. Van deze data kennen wij ook alle fasen in de pijplijn, van verleende vergunningen tot aan opgeleverde gebouwen.