4 tips om je bedrijf te positioneren

Sharing is caring!

Als bedrijf wil je dat je positionering helemaal klopt. Maar heel vaak is de positie dat het bedrijf heeft in de markt bij zijn verschillende doelgroepen en stakeholders, niet wat het zou moeten zijn. Een van de vele stoeptegels die naar een bouwwerk leiden. Onmisbaar, maar onopvallend en misschien zelfs ondergewaardeerd.

Dat kan natuurlijk anders. Ieder bedrijf heeft iets unieks of streeft in ieder geval iets unieks na. Zelfs als je geen hele spannende producten of diensten verkoopt. Wat is anders de reden dat al je collega’s iedere dag weer voor jullie klanten aan de slag gaan? Ok, er moet brood op de plank, maar we halen toch ook voldoening uit ons werk? Toch?

Positioneringstip 1: Vind het waarom

Dat schurende gevoel dat je hebt als je gevraagd wordt naar het: waarom. Bij een hobby weet je moeiteloos te vertellen waarom je dat doet, waarom het je voldoening geeft. Bij je werk ligt het soms iets lastiger. Gelukkig ben je niet de enige. Sterker nog, wij beginnen voor we een strategie op papier gaan zetten juist met een brainstorm over het waarom van jouw bedrijf. Dat vragen we niet alleen aan jou, maar ook aan je collega’s. Wanneer ga jij met een goed gevoel naar huis? Waarom worden klanten eigenlijk klant bij jullie? Hoe zorg je ervoor dat ze klant blijven?

Natuurlijk heeft ieder bedrijf wel een missie, een visie. De een wat concreter dan het ander, want niet iedereen durft dat schurende gevoel toe te laten. Lastig. Maar het echte waarom en hoe zit bij jou en je collega’s. Wat drijft jullie om klanten tevreden te stellen en wat heb jullie daarvoor nodig? Is dat allemaal al aanwezig in de organisatie of zijn er nog andere kansen en mogelijkheden? Met andere woorden hoe positioneren jullie je bedrijf in de markt en is dat ook de best haalbare positie voor het bedrijf?

Positioneringstip 2: Visualiseer je mogelijkheden

Als je ergens al wat langer werkt, krijg je soms weleens last van tunnelvisie. ‘Dat doen we altijd al zo.’ ‘Dat is niet mogelijk, dat hebben we al eens eerder geprobeerd.’ Natuurlijk gooi je waardevolle kennis en ervaring niet overboord. Hoe zet je dit in en blijf je tegelijkertijd openstaan voor nieuwe mogelijkheden? Door eens te kijken naar wat je met elkaar dagelijks doet, wat goed gaat en wat beter kan. Iemand die op de afdeling verkoop binnendienst werkt zal andere dingen noemen, dan de collega van aftersales.

En wat zeggen klanten, waarom verlies je een order, wat doet de concurrent? Wat zou je in een ideale situatie aan kennis, tools, mankracht, producten, diensten, etc. tot je beschikking willen hebben, zodat je als organisatie kunt groeien? Met andere woorden, hoe onderscheiden jullie je nu, hoe zouden jullie je kunnen onderscheiden en wat heb je nodig om die gewenste positionering ook echt over te brengen en je daarin te bewijzen aan jullie doelgroep?

Positioneringstip 3: Ga de confrontatie aan

Nu je als team weet waarom en hoe jullie dingen in jullie bedrijf aanpakken, hoe je het zou willen en hoe het in het dagelijkse leven er echt aan toe gaat, heb je de basis voor je contentstrategie in handen. Je ziet dat wat je wilt, waar je voor staat en wat je gezamenlijk zou willen en kunnen bereiken niet altijd overeenkomt met de werkelijkheid. Mooi! Daar kunnen we wat mee. Maar alleen als jullie met elkaar echt bereid zijn om dat gat te dichten. Het is namelijk hard werken en je hebt er een lange adem voor nodig. Positioneren is ook heel erg psychisch en dat kost tijd.

Positioneringstip 4: Maak een praktisch plan en hou je eraan

Je collega’s van de technische dienst moeten misschien af en toe tijd vrij maken voor een interview, je collega’s van sales moeten misschien klanten gericht om input of medewerking aan reportages vragen en jij van marketing en communicatie moet steeds die stip op de horizon blijven visualiseren, ook als anderen even hun focus op iets heel anders hebben. Daarom is het zo belangrijk dat iedereen precies weet wat de gezamenlijke doelen zijn, hoe jullie die willen gaan halen en wie, wanneer er wat voor moet doen, op een manier die voor iedereen haalbaar is.

Kickstart voor je contentstrategie

Alle neuzen dezelfde kant op. Dat is geen officiële, maar wel misschien wel een van de belangrijkste tips om je bedrijf sterk te positioneren. Dat scheelt al zoveel tijd, frustratie en gedoe en voorkomt veel verwarring bij je doelgroepen. Ben jij er ook klaar voor om jullie kwaliteiten binnen en van het bedrijf nu echt dat podium te geven dat het verdient? Stuur me een mail via het formulier op deze pagina of bel naar (010) 206 69 98. We begeleiden je stap voor stap naar een stevige strategie en een sterke positionering en geven je de kickstart voor je contentstrategie.

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner