Alles draait om klantervaring

Sharing is caring!

Op gebied van SEO en SEA is het afgelopen jaar veel ontwikkeling geweest. Voor een groot deel is die dynamiek aangestuurd door Google. Deze advertentiegigant heeft behoorlijk wat wijzigingen doorgevoerd en allerlei nieuwe tools ingevoerd. Een belangrijke trend waar Google op inspeelt is de dominantie van data. Er is meer data en data wordt steeds belangrijker. Daarmee weet je wie je klanten zijn, via welke kanalen, betaald of onbetaald, ze ze bij jou zijn gekomen en welke webpagina’s ze bezoeken. Dat levert de kennis op om je SEO strategie te verbeteren. SEO strategen hebben zich moeten inwerken in al die vernieuwingen van Google en hebben allerlei technische aanpassingen moeten doen om weer up-to-date te zijn.

Maar achter al die geleidelijke veranderingen in de manier waarop Google met adverteerders en consumenten omgaat, schuilt één grote rode draad. Alles is erop gericht de ervaring van klanten te verbeteren. Dat betekent uiteraard meegaan in de manier waarop mensen online communiceren en naar producten en diensten zoeken. Maar Google zet ook in op slimme technologie die de klant nóg beter begrijpt en in staat is om bijna als een mens te communiceren.

Consumenten houden van video-content. Kijk naar TikTok en Instagram die hun gebruikers een onophoudelijke stroom van video’s voorschotelen. Consumenten willen duidelijke foto’s, zodat ze in een opslag het product kunnen zien. Google Lens heeft het nog makkelijker gemaakt om via foto’s naar producten en winkels te zoeken. Je houdt je camera voor een voorwerp, en Google toont je waar je dat product kan kopen. Mobiel is al langere tijd het belangrijkste kanaal en alles moet perfect lopen. De website moet snel laden en eenvoudig navigeren op de telefoon. Al eerder schreven we over stemgestuurde zoekopdrachten. Inmiddels beginnen die dominant te worden. Mensen hebben geen zin meer op te typen op zo’n klein schermpje. Ze hebben bovendien ervaring met Alexa en andere spraakbesturingssystemen. Ze weten hoe ze een vraag kunnen stellen, al gebruiken ze wel meer woorden dan wanneer ze zouden typen. In zo’n spraakgestuurde zoekopdracht zoeken ze vaker naar winkels bij hun in de buurt. Daar kun je op inspelen met je zoektermen.

In de communicatie met klanten staat de betrouwbaarheid van jou als verkoper centraal. Google heeft allerlei manieren om betrouwbare bedrijven in de etalage te zetten. Met ‘featured snippets’ tonen ze het zoekresultaat dat het meest nuttig is voor de consument. Daarmee zegt Google eigenlijk dat ze die link het meest betrouwbaar vinden. Jouw online reputatie is enorm belangrijk. Recensies, inclusief jullie reacties op de beoordeling van klanten, doen er toe. Dus zorg dat die ook via Facebook, Yelp en andere kanalen te vinden zijn.

Slimme technologie, zoals voor taalherkenning, maakt veel SEO klussen een heel stuk makkelijker. Dat is prettig, want willen we niet allemaal meer resultaat met minder werk? Maar zet automatisering vooral in voor de repetitieve klussen. Mensen moeten zich om de content bekommeren. Dat zie je terug in de klantervaring. Mensen moeten zich verdiepen in de klant, op basis van datagedreven klantprofielen. Klanten willen namelijk meer dan alleen spullen kopen. Ze willen een geweldige ervaring, en daar ben jij als bedrijf onderdeel van. Dat breng je over in je advertenties. Met slimme zoektermen kun je inspelen op de mind-set van potentiële klanten. Voor Google is het allemaal begonnen met de zoekmachine. Ze zullen de komende jaren hun zoekmachine blijven verbeteren en diensten ontwikkelen die de klant meer inzicht en een mooie ervaring geeft. Het is aan SEO-strategen om daarop in te spelen.


Dit column is afkomstig uit BouwKennis KwartaalVisie Q4 van 2022: Trends in zoekmachinemarketing.
Column geschreven door Freija van Duijne, toekomstverkenner en futuroloog

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner