Architect zoekt online vaakst gevelbekleding, aannemers isolatie

Sharing is caring!

Rotterdam – 19 juli 2021. Architecten zoeken online vooral naar informatie over gevelbekleding, kozijnen, isolatiemateriaal, daglichttoepassingen en deuren. Voor aannemers zijn dit isolatiemateriaal, gevelbekleding, (lucht)afdichting, bevestigingsmaterialen en kozijnen. Dit blijkt uit de Online Informatiebronnen Monitor van BouwKennis.

De zoektocht van architecten en aannemers naar bouw- en installatieproducten vindt steeds meer  plaats via online tools, zoals via websites en databases met bouwkosten, detailleringen of bestekteksten. BouwKennis onderzocht naar welke productgroepen zij via de digitale weg zoeken. Architecten noemden het vaakst gevelbekleding (68%), kozijnen (57%) en isolatiemateriaal (56%). Aannemers zoeken het vaakst naar isolatiemateriaal (49%), gevelbekleding (43%) en (lucht)afdichting (39%).

Top-5 Producten waarnaar via online tools gezocht wordt naar informatie (in %)
Bron: Online Informatiebronnen Monitor, BouwKennis 2021

Invloed productkeuze komt overeen met zoekgedrag

De voorschrijver geeft het vaakst aan invloed uit te oefenen op zaken die de externe uitstraling van het gebouw, zoals de kozijnen, gevelbekleding, deuren en daglichttoepassingen. De aannemer geeft aan vooral invloed uit te oefenen op de bouwtechnische kant, zoals isolatiemateriaal, (lucht)afdichting en bevestigingsmaterialen. Het blijkt dat het zoekgedrag en de invloed op de product- of merkkeuze in grote lijnen overeen komen. 

Over de Online Informatiebronnen Monitor
In de BouwKennis Online Informatiebronnen Monitor brengt BouwKennis uitgebreid in kaart wat de belangrijkste online informatiebronnen zijn en op welk moment deze worden gebruikt in het ontwerp- en bouwproces. Je komt hierbij tevens te weten welke specifieke websites of databases het vaakst worden gebruikt voor calculeren/begroten, tekenen/detailleren en bestekken/werkvoorbereiding. Daarnaast wordt in kaart gebracht welke functionaris de tools gebruikt en in hoeverre aannemers en architecten invloed hebben op de product- of merkkeuze. Met de Online Informatiebronnen Monitor kom je dus te weten via welke online informatiebronnen je het beste de beslissers wat betreft de product- en merkkeuze kunt bereiken.

Neem voor meer informatie over het onderzoek contact op met marktinformatiespecialist Maurice van Dijk via maurice.van.dijk@bouwkennis.nl of 010-206 69 96.

BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Onze producten ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Kijk op www.bouwkennis.nl voor meer informatie of om je in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief.

Noot voor de redactie: Wilt u meer informatie, dan kunt u contact opnemen met Guido van Beek (+31 (0)10 206 69 96 of guido.van.beek@bouwkennis.nl). Wanneer je (delen van) dit bericht publiceert, ontvangen wij graag een bewijsexemplaar. Je kunt dit versturen naar: info@bouwkennisnl of BouwKennis B.V., Max Euwelaan 51, 3062 MA Rotterdam.

Sharing is caring!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner