Amazon, CoolBlue, Bol.com… ze weten precies wat je nodig hebt. Op hun website zie jij waarschijnlijk andere items dan ik. Op basis van eerdere zoektermen en aankopen krijg je persoonlijke suggesties; online en in je mailbox. Retourneren is een eitje en dat vinden we als consument inmiddels geen service meer maar een plicht van de leverancier.
Consument vermomd als zakenpartner
Vanwege corona verrichten we steeds vaker zakelijke transacties aan de keukentafel, vanaf de bank of tussen huiswerkmakende (of -ontduikende) kids. De grens tussen werk en privé vervaagt. Daardoor ‘vergeten’ we onze consumentenbril af te doen. Na de snelle service van Amazon, waar je net een crosstrainer hebt besteld, valt de misschien wat loggere klantenservice van je zakelijke partner je eerder op. En onbewust zet je daardoor misschien een minnetje bij dat bedrijf.
B2B2C verandert je bedrijfsvoering
Klanten in de bouwsector kunnen we dus niet meer in de traditionele hokjes blijven stoppen. De manier waarop klanten jouw bedrijf of merk beleven, wordt steeds meer afgezet tegen ervaringen die zij als consument opdoen. De wensen die een consument heeft op het gebied van bestelgemak, klantcontact en service zijn anders dan we in de B2B-wereld gewend zijn. Een B2B2C-benadering heeft gevolgen voor je hele bedrijfsvoering. Van de manier waarop klanten (via online kanalen) kunnen betalen tot de manier waarop retourprocedures zijn ingeregeld.