B2B2C: de consument als klant van je B2B-bedrijf

Sharing is caring!

De zakelijke klant bekijkt zijn of haar leveranciers steeds vaker door de ogen van de consument. Hoe kun je als B2B-bedrijf voldoen aan deze hogere verwachtingen? Door B2B te vervangen door B2B2C; business-to-business-to-consumer.

Amazon, CoolBlue, Bol.com… ze weten precies wat je nodig hebt. Op hun website zie jij waarschijnlijk andere items dan ik. Op basis van eerdere zoektermen en aankopen krijg je persoonlijke suggesties; online en in je mailbox. Retourneren is een eitje en dat vinden we als consument inmiddels geen service meer maar een plicht van de leverancier.

Consument vermomd als zakenpartner

Vanwege corona verrichten we steeds vaker zakelijke transacties aan de keukentafel, vanaf de bank of tussen huiswerkmakende (of -ontduikende) kids. De grens tussen werk en privé vervaagt. Daardoor ‘vergeten’ we onze consumentenbril af te doen. Na de snelle service van Amazon, waar je net een crosstrainer hebt besteld, valt de misschien wat loggere klantenservice van je zakelijke partner je eerder op. En onbewust zet je daardoor misschien een minnetje bij dat bedrijf.

B2B2C verandert je bedrijfsvoering

Klanten in de bouwsector kunnen we dus niet meer in de traditionele hokjes blijven stoppen. De manier waarop klanten jouw bedrijf of merk beleven, wordt steeds meer afgezet tegen ervaringen die zij als consument opdoen. De wensen die een consument heeft op het gebied van bestelgemak, klantcontact en service zijn anders dan we in de B2B-wereld gewend zijn. Een B2B2C-benadering heeft gevolgen voor je hele bedrijfsvoering. Van de manier waarop klanten (via online kanalen) kunnen betalen tot de manier waarop retourprocedures zijn ingeregeld.

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner