BouwKennis vooruitblik: op welke marketingtrends moet je letten in 2025?

Sharing is caring!

Het einde van het jaar nadert: een uitgelezen moment om terug te blikken én vooruit te kijken. Het is een kans om lessen te trekken uit de relevante thema’s van het afgelopen jaar en een blik te werpen op de trends die in 2025 de agenda’s zullen bepalen. In het tweede deel van een tweeluik duiken we in de ontwikkelingen die een significante impact zullen hebben op de marketing van en ontwikkelingen in de bouwsector. 

In dit eerste deel belichten we de belangrijkste marketingtrends voor 2025, met zowel doorzettende trends vanuit 2024 als de opkomst van nieuwe ontwikkelingen die bepalend zullen zijn. 

Benieuwd naar hoe jouw bedrijf zich strategisch kan voorbereiden op deze trends? Schrijf je in voor onze eerste ontbijtsessie van 2025 of overweeg een BusinessClub-lidmaatschap voor exclusieve inzichten en netwerkmogelijkheden met professionals uit de sector.  

Hyperpersonalisatie: van wens naar noodzaak

Hyperpersonalisatie blijft dé kernstrategie in B2B-marketing voor de bouwsector. We hebben dit jaar veel aandacht aan dit onderwerp besteed met onder andere de meest recente BouwKennis BusinessClub over Creator Content. Het vertellen van een authentiek verhaal door middel van content die klanten en hun behoeften direct aanspreekt is enorm succesvol gebleken. Aanvullend speelt data een steeds grotere rol in het personaliseren van zowel de marketing als het productaanbod van organisaties. Deze klantgerichte aanpak die veel nadruk legt op het creëren van waarde door te focussen op de vraag vanuit de klant gaat volgend jaar een nog grotere rol spelen. Oftewel: customer intimacy wordt belangrijk in 2025. 

AI: slimmere marketing door analytics en automatisering

We hebben in 2024 aardig wat aandacht besteed aan AI in de bouw en zelfs een BouwKennis BusinessClub over dit onderwerp georganiseerd. AI blijft in 2025 een drijvende kracht achter innovatie in marketing. Professionals, maar vooral marketeers in de bouwsector zullen AI inzetten om klantgedrag te analyseren, gepersonaliseerde campagnes te ontwikkelen en nog efficiënter te communiceren. Hierbij zullen we steeds vaker AI-modellen op maat langs zien komen die bedrijven in staat stellen om hun marketing te optimaliseren en tegelijkertijd te voldoen aan strengere regelgeving die er naar verwachting in 2025 aan komt.

Daarnaast biedt AI nieuwe mogelijkheden om Human Intelligence (HumInt) te verzamelen, waarbij inzichten uit klantinteracties worden gebruikt om strategieën verder te verfijnen. Dit maakt het mogelijk om trends te voorspellen en proactief in te spelen op klantbehoeften.

Van marketing naar merkmanagement

De focus in marketing verschuift van directe verkoop naar langdurige merkontwikkeling. Voor bouwtoeleveranciers betekent dit dat merkmanagement een sleutelrol zal spelen in de strategieën van 2025. De nadruk zal nog meer komen te liggen op online aanwezigheid, consistente communicatie, huisstijlontwikkeling en het opbouwen van duurzame klantrelaties.

Sterke merken creëren vertrouwen, een essentieel element in een sector waar langetermijnrelaties cruciaal zijn. Organisaties die merkwaarde consequent opbouwen, zullen niet alleen beter presteren in een concurrerende markt, maar ook meer klantloyaliteit en winstgevendheid op de lange termijn genereren 

Customer intimacy via digitale kanalen

In de alinea over personalisatie benoemden we het al. Customer Intimacy wordt nog belangrijker komend jaar. Hierbij kunnen digitale kanalen effectief gebruikt worden om positieve invloed te hebben op de omzetontwikkeling en de relatie die met klanten wordt opgebouwd. In de bouw-, installatie- en renovatiesector kan er nog veel gehaald worden uit digitalisering door efficiëntere online platformen (of websites) en ecosystemen te bouwen. Deze platforms verbeteren de transparantie, versnellen leveringen en verlagen operationele kosten, terwijl ze tegelijkertijd de klantervaring verrijken door aanzienlijk makkelijker gebruik.

In 2025 zal de integratie van digitale kanalen een belangrijke stap zijn voor bedrijven die concurrerend willen blijven door klanten een zo prettig en effectief mogelijke ervaring te bezorgen. Investeringen in selfservice portals, geautomatiseerde bestelopties en gepersonaliseerde interfaces zijn allerlei opties die het onderzoeken zeker waard zijn.

Marketing in 2025 

Als we naar de bovenstaande trends kijken, dan verwachten we dat in 2025 twee punten op het gebied van marketing zeer belangrijk gaan worden: customer intimacy en brand management. Natuurlijk zijn we in dit artikel nog maar kort op deze marketingthema’s ingegaan en zullen we in het nieuwe jaar nog veel dieper in deze onderwerpen duiken. Dit doen we niet alleen in nieuwe online artikelen maar ook in de komende editie van ons magazine de BouwKennis+ en de de BouwKennis BusinessClubs van 2025, Meld je dus snel aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief via de knop rechtsonder in de footer en neem vooral ook kijkje om te zien of je ook bij de BusinessClubs van volgend jaar aanwezig wilt zijn.  

 

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner