Het gaat weer goed met de bouw. En dat merkten we afgelopen jaar ook aan het aantal inzendingen voor de BouwKennis Marketing Jaarprijs. Dit is een prijs die we vanuit BouwKennis uitreiken aan het meest innovatieve marketingconcept van de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Het lijkt wel of ‘de noodzaak’ om te innoveren een beetje is verdwenen.
In minder goede tijden móest je wel innoveren om te zorgen dat je als organisatie overeind blijft staan. Ook in beteren tijden, zoals nu, is het juist belangrijk om te werken aan innovaties. Er zijn namelijk genoeg kapers op de kust die wel met innovatieve oplossingen komen voor de huidige uitdagingen. Om je te inspireren deel ik in dit blog de marketingconcepten van de finalisten van de BouwKennis Marketing Jaarprijs van afgelopen jaar.
Kingspan
Kingspan Future Proof
Met het concept Future Proof won Kingspan de BouwKennis Marketing Jaarprijs in 2017. In 2024 moet Nederland Asbestvrij zijn. Dit is een enorme opgave en uitdaging voor de eigenaren van asbestdaken. Kingspan Future Proof is een energiebesparende totaaloplossing voor vervanging van asbestdaken, inclusief financiering. Het totaalplan bestaat uit asbestsanering zonder vezelemissie tot en met het aanbrengen van een nieuw daksysteem met zonnepanelen en energiebesparende LED-verlichting. Kingspan regelt al het papierwerk en verzorgt de financiering waarmee, dankzij een leaseconstructie, het dak binnen 5 tot 15 jaar kan worden terugbetaald. Door de energiebesparing door LED, geïsoleerde dakpanelen en de opbrengsten van zonne-energie wordt een groot deel van het maandelijkse leasebedrag gecompenseerd. Na de leaseperiode is het dak en de zonne-installatie van de klant en wordt de business case in de meeste gevallen zelfs positief. De zon betaalt dus mee aan het nieuwe dak.
Berkvens Deursystemen
Verdi: met plafondhoge deuren en kozijnen betaalbaar design binnen handbereik voor iedereen
Hoe laat je een woning er beter uitzien, zonder dat het een fortuin kost? Met Verdi: plafondhoge binnendeuren en kozijnen. Wat Berkvens betreft dé nieuwe standaard voor iedere nieuwe woning. Waar plafondhoge deuren eerder duur maatwerk waren, zijn ze met de introductie van Verdi voor iedereen toegankelijk geworden. Het bovenlicht dat ervaren wordt als een doorn in het oog van bewoners en architecten, verdwijnt hiermee uit de Nederlandse nieuwbouwwoningen. De combinatie van een afgelakte plafondhoge binnendeur met een robuust vormgegeven stalen kozijn, geeft elke nieuwe woning meer klasse en biedt design binnen handbereik. De meebewegende bovendorpel (‘flexunit’) werd speciaal ontworpen om hoogteverschillen en bouwtoleranties op te kunnen blijven vangen. Volgens de aannemer levert het toepassen van een Verdi-combinatie zelfs minder handelingen op de bouw op, een kleinere kans op faalkosten en een mooier resultaat: LEAN bouwen in de praktijk. Door het bieden van een uitgebreid plafondhoog koperskeuze assortiment, kunnen bewoners hun woning tevens verder personaliseren met een stijldeur naar keuze. Geen andere aanpassing in een nieuwbouwwoning levert zoveel meerwaarde op. Plafondhoge totaaloplossing Verdi ambieert binnen 5 jaar dé nieuwe standaard te zijn in binnendeuren en –kozijnen.
Koninklijke Mosa bv
Mosa Panel, snel renoveren met minder overlast
De renovatie van 2.4 miljoen corporatiewoningen is een constante uitdaging voor corporaties, mede door het groeiende tekort aan handjes. Tegelijkertijd wordt huurderstevredenheid steeds belangrijker. Om in deze uitdagingen te voorzien en tevredenheid van huurders te verhogen is Mosa Panel ontwikkeld. Mosa Panel is een innovatief modulair wand- en vloerpaneel waarop Mosa-tegels zijn verlijmd. De tegels worden met uiterste precisie door een tegelrobot op de panelen geplaatst, waardoor strak voegwerk is gegarandeerd. Doordat Mosa Panel over het bestaande tegelwerk wordt aangebracht kan niet alléén snel maar ook met veel minder overlast worden gewerkt. Een renovatieproject verloopt sneller, soepeler en met minder overlast, dit verhoogt de bewonerstevredenheid doordat men sneller geniet van hun nieuwe badkamer, toilet of keuken dan met een traditionele renovatie.
Over de BouwKennis Marketing Jaarprijs
Met behulp van de BouwKennis Marketing Jaarprijs willen we partijen in het zonnetje zetten die écht klantgericht te werk gaan. Hiermee hopen we uiteindelijk marketing in onze sector naar een hoger plan te tillen. Heb jij het afgelopen jaar een marketingconcept uitgerold waarmee je anderen in de sector kunt inspireren? Meld je concept dan uiterlijk 20 april aan met behulp van het inschrijfformulier. Ik ben benieuwd naar de inzendingen van dit jaar!