Drie observaties tijdens een snikhete bouwvakantie

Sharing is caring!

bouwvakantie

De bouwvak: nog steeds de Heilige Graal van de bouwsector? Dat valt te bezien, al is het ook dit jaar weer een moment waarop veel mensen uit onze sector met vakantie zijn. Voor de achterblijvers is het een goed moment om even de dagelijkse hectiek te ontvluchten en te reflecteren op de sector of het eigen vakgebied. In mijn geval is dat een kruisbestuiving van contentmarketing en de bouw. Drie zaken vallen mij op.

De torenhoge huizenprijzen

Een onderwerp dat me vooral ook als consument interesseert. Al jaren woon ik in het centrum van Rotterdam in een huurappartement. Prima locatie, prima appartement. Toch kijk ik de laatste tijd vaker naar een koopwoning. Maar nooit lang. De berichtgeving over peperdure huizenprijzen klopt volledig. Als starter, ook nog alleenstaand, kan je je bijna geen betaalbare woning veroorloven, zeker niet als ik een vergelijkbare woning wil zoals ik nu huur.

Dat roept de vraag op of niemand zich dan op starters zoals ik richt? Ja en nee is het antwoord. Natuurlijk wordt er gebouwd en in het geval van Rotterdam zie ik genoeg leuke concepten ontstaan in de binnenstad of net daarbuiten waar ik zo zou willen wonen. Alleen, die zijn ook niet te betalen. Voor tweeverdieners gaat het nog wel, maar op één salaris is het eigenlijk gekkenwerk als je een vergelijkbare woning wil. Dus ja, wat moet je dan? Kleiner gaan wonen? Iets groter zou juist fijn zijn. Dus voor mij ook geen tiny house. Maximaal lenen? Niet erg verstandig. Buiten de stad gaan wonen met opeens een veel langere reistijd en weg van alle leuke hotspots en voorzieningen? Nee hoor, ik wacht rustig af tot de huizenprijzen weer zijn afgekoeld. Dat kan nog even duren, maar dat het gaat gebeuren, daar ben ik van overtuigd.

Instagram als serieus marketingkanaal dankzij IGTV

Instagram lanceerde onlangs iets nieuws: IGTV. Dit nieuwe videoplatform maakt het mogelijk om (verticale) video’s te uploaden met een veel langere speelduur dan eerder op Instagram gebruikelijk was. Een ontwikkeling die past in de trend dat beeld (en met name video) de populairste contentvormen zijn. En ja, ook een sneer naar YouTube natuurlijk (Instagram is eigendom van Facebook, de grote concurrent van Google die weer eigenaar is van YouTube).

Wat kunnen marketeers met IGTV? Moeten we er iets mee? Dat moet je uiteraard helemaal zelf bepalen, op basis van de behoeften van je doelgroep en je eigen strategische marketingkeuzes. Als Instagram voor jou een serieuze optie is als marketingkanaal, dan kan IGTV een mooie aanvulling zijn op je strategie. Wat deze ontwikkeling in elk geval laat zien, is dat ook de grote sociale media bezig blijven met het (door)ontwikkelen van de mogelijkheden van video. Ik zou adviseren om als bedrijf zeker in te spelen op de kansen die deze contentvorm biedt! In de bouwsector zijn daar vele mogelijkheden voor, zoals ik al eerder schreef. Dus na de bouwvakantie aan de slag met die camera (of smartphone)!

Hectiek in de bouwsector

Veel mensen die werken in de bouwsector, of het nu marketeers zijn of andere specialisten, hebben het ongelooflijk druk. Dusdanig zelfs, dat ze soms niet weten wat ze eerst moeten doen. Dat is ook begrijpelijk, er is veel vraag naar producten, de energietransitie gaat een stroomversnelling in, de vraag naar woningen is groter dan het aanbod. Kortom, een hectische periode. Dan is het altijd goed om toch te proberen om het grotere plaatje niet uit het oog te verliezen.

Hoe doe je dat als bouwmarketeer? Blijf trouw aan je vooraf bepaalde strategie. Je weet waar je aan werkt, waar je naartoe wilt en als het goed is ook al hoe ver je daar nog vandaan bent. Even een snelle campagne om nog wat ‘quick wins’ te behalen door producten te verkopen kan prima zijn, maar vergeet niet dat je op lange termijn alleen succesvol blijft als je je doelgroep laat zien waar je voor hen toegevoegde waarde biedt. Het is goed om daar tijdens de bouwvakantie ook even rustig over na te denken in de zomerzon. Dat kan deze weken immers ook prima als je niet naar het zuiden bent vertrokken!

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner