‘Consumptie van magazinecontent groter dan ooit’, ‘Gemiddelde leestijd magazines tussen een half uur (online) en een uur (print)’, en ‘Lezersvertrouwen magazines hoger dan bij tv en radio’. Dit zijn slechts enkele conclusies uit een omvangrijk, jaarlijks media-onderzoek dat onlangs is verschenen. Zelfs mediaprofessionals blijken deze resultaten flink te onderschatten. Als jouw organisatie hier ook van opkijkt, ben je dus in goed gezelschap. Maar het is wel een ‘uitgelezen’ moment om eens na te denken over een eigen bedrijfsmagazine.
Ook HR en adverteerders profiteren
Je zult zeker niet de eerste partij in de bouw- en installatiebranche zijn die die stap zou maken. Veel concullega’s, van aannemers tot fabrikanten en installatiebedrijven, hebben al jaren een huismagazine en spinnen daar garen bij. Dat komt naast eerdergenoemde onderzoeksresultaten ook door kenmerken zoals klantenbinding, het verkrijgen van een autoriteitspositie en de naslag- c.q. bewaarfunctie. De extra contactmomenten die dit oplevert worden nog versterkt door de ‘schaduwlezers’ buiten de ontvangersgroep die een magazine meelezen. Daarnaast liften ook eventuele adverteerders in jouw magazine mee op het relatief hoge vertrouwen en geloofwaardigheid van jouw magazine. HR-collega’s kunnen het magazine op hun beurt inzetten voor recruitment, omdat een magazine nieuwkomers laat zien hoe het er in jouw organisatie aan toegaat en welke waarden jullie uitdragen.
Content ‘recyclen’
Een heel belangrijk voordeel in het huidige online tijdperk is de mogelijkheid om al die waardevolle content die in je papieren (of online) magazine staat, met wat kleine aanpassingen te hergebruiken voor andere media. En nog meer conversie te realiseren. Denk aan artikelen posten op LinkedIn en bijvoorbeeld digitale nieuwsbrieven. Je hebt al die informatie tenslotte al beschikbaar dus waarom zou je dat niet uitmelken? Verkijk je echter niet op de inspanning die het kost om periodiek een compleet magazine te publiceren. Het gaat in elk geval beduidend verder dan wat artikeltjes schrijven, een lay-out maken en naar de drukker sturen of op je website plaatsen. Je hebt bijvoorbeeld ook een eigentijdse en evenwichtige redactieformule nodig met een mix van vaste rubrieken en gelegenheidsartikelen. Die mix moet de juiste balans opleveren tussen informatieve en commerciële artikelen, en een dosis ‘fun’.
Veel kennis van de hele bouwkolom
Verder moet je een goede planning maken en de voortgang ervan bewaken, mensen enthousiast maken voor interviews of andere bijdragen (en hen achter de broek aanzitten) en fotografen aansturen. Gelukkig hoef je dat niet allemaal alleen te doen, want bij BouwKennisContentCreatie hebben we al meer dan vijftien jaar ervaring met het verzorgen van complete huismagazines, of onderdelen ervan, voor zeer tevreden klanten. Een cruciale bijkomstigheid voor klanten in de bouwsector is dat BouwKennisContentCreatie als onderdeel van BouwKennis, dataleverancier voor de bebouwde omgeving in Nederland, een zee aan data, trends en prognoses voor het grijpen heeft. En de taal spreekt van deze prachtige en enerverende branche. Dat is bij veruit de meeste reclame-, marketing- en contentbureaus een heel ander verhaal.
We snappen uiteraard heel goed dat een huismagazine starten bepaald geen impulsaankoop is en dat jij nog boordevol vragen kunt zitten. Neem daarom gerust contact met ons op via info@bouwkennis.nl of tel. 010-206 6996