Een recent, jaarlijks media-onderzoek windt er geen doekjes om: magazines zijn ‘hot’. Mede door een significante verschuiving van schermtijd naar leestijd wordt er meer magazinetijd geconsumeerd dan ooit. Dat is goed nieuws als jouw bedrijf al een eigen huismagazine heeft. Omdat het een periodiek is, kan helaas ook een capaciteitsprobleem periodiek terugkeren. Of misschien ontbreekt het je hier en daar aan kennis van de bouwsector. In beide gevallen raden we je aan nog even twee minuten door te lezen.
Beperkte bouwkennis
Zit jouw grootste uitdaging in het aantal beschikbare medewerkers om het magazine in goede banen te leiden, alle interviews te doen, infographics samen te stellen en/of fotografen op pad te sturen? Dan is de gang naar een extern marketingcommunicatie-, reclame- of contentbureau makkelijk gemaakt. Vooropgesteld dat zij wél wat ruimer in het personeel zitten, rijst de vraag hoe het met hun vakkennis van de bouw- en installatiesector is gesteld. Bij BouwKennis weten we dat die, zeker over de volle breedte van de bouwkolom, doorgaans beperkt is. En dat gaat vroeg of laat ten koste van kwalitatieve aspecten waar magazines nou juist om bekend staan, namelijk: authenticiteit, autoriteit en lezersvertrouwen. Dat risico loop je niet wanneer je bij onze collega’s van BouwKennisContentCreatie aanklopt voor extra handjes en hersens.
Ook deelactiviteiten uitbesteden
Zij zitten namelijk letterlijk een deur van onze data-analisten verwijderd. Actuele cijfers, onderzoeksresultaten, trends en prognoses binnen de bouwsector liggen hier voor hen voor het oprapen. Sterker nog: een deel van hen is als redacteur actief betrokken bij de totstandkoming van meerdere bouwrapporten, visiedocumenten en trendanalyses die BouwKennis ieder jaar publiceert. Met jarenlange ervaring in het realiseren en tekstueel/visueel invullen van (bouw)magazines en andere media-uitingen kun je hen ook in dat opzicht wel om een boodschap sturen. ‘Maar hebben jullie dan wél voldoende medewerkers?’, horen we je denken. Wij slagen er inderdaad al twintig jaar in om kundige medewerkers met passie voor het bouwvak aan ons te binden. Overigens kun je ook deelactiviteiten aan ons uitbesteden, bijvoorbeeld alleen (een deel van) het schrijfwerk of de vormgeving. Of alleen het projectmanagement.
‘renoveren’?
Zelfs als jouw organisatie voldoende mensen én sectorkennis in huis heeft, kan het geen kwaad om een externe, gespecialiseerde partij eens kritisch naar jouw magazine te laten kijken. Zo bestaan veel huismagazines al heel wat jaren, met het risico dat de redactieformule inmiddels aan een ‘renovatie’ toe is. Of de lay-out kan wel wat nieuwe impulsen gebruiken. Ook is de kans aanwezig dat we tot de conclusie komen dat de content van het magazine niet, of onvoldoende, wordt ‘hergebruikt’ voor de website of social media. Of andersom, dus dat bepaalde online content niet in het magazine terechtkomt. Dat is natuurlijk zonde. En wil je tot slot weten of je huidige magazine nog aansluit bij je doel en doelgroep, dan kunnen voor jou ook een lezersonderzoek uitvoeren.
Zit jij te springen om extra ‘handjes’ voor het realiseren van jullie bouwgerelateerde huismagazine? Of heb je juist behoefte aan meer ‘hersens’ vol bouwgerelateerde kennis? Neem dan zeker contact met ons op via info@bouwkennis.nl of tel. 010-206 6996