Home » Gemak, snelheid en nieuwe toetreders: online aankopen in de bouw winnen nog altijd aan populariteit

Gemak, snelheid en nieuwe toetreders: online aankopen in de bouw winnen nog altijd aan populariteit

Gemiddeld 42% van de aannemers en installateurs heeft het aandeel online aankopen het afgelopen jaar zien groeien. Het einde is zeker nog niet in zicht. Gemiddeld 66% denkt dat het aandeel over vijf jaar nog verder is toegenomen. Gemak, de snelle levering en tijdsbesparing zijn de belangrijkste redenen om online te bestellen. Alle partijen bestellen het vaakst via de webshop van een (favoriete) handelaar. Pure online kanalen als verf.nl, bouwonline.com en bol.com noteren nog een relatief klein aandeel, maar hebben inmiddels zeker een plekje veroverd bij aannemers en installateurs. Dit blijkt het onderzoeksrapport ‘De Rol van de Handel’ van BouwKennis.

De Rol van de Handel is een onderzoek van BouwKennis, uitgevoerd door USP Marketing Consultancy, over de rol van de handel in de bouwsector, uitgevoerd onder handelaren, fabrikanten en uitvoerende partijen: aannemers B&U, e-installateurs en w-installateurs. In het themadeel ‘online’, is er onder andere uitgebreid aandacht voor de locatie en frequentie van de online bestellingen van uitvoerende partijen, de ontwikkeling van online bestellingen, voorkeuren en de mogelijkheid om afspraken te maken met pure online winkels zoals Amazon en Bol.com.

Flink verschil in frequentie online aankopen
Er is een duidelijk verschil in frequentie in online aankopen tussen aannemers en installateurs. Het grootste deel van de installateurs bestelt dagelijks producten online, terwijl slechts één op de vijf aannemers dit dagelijks doet. Installateurs bestellen vaker, maar waarschijnlijk ook in lagere aantallen.

Webshop handelaar populairst
Gemiddeld is de webshop van een handelaar het populairste online inkoopkanaal. Met name onder w-installateurs die 77% van de online aankopen bij de handel doet. De webshop van de fabrikant is het populairst onder aannemers. Bijna een kwart van de online aankopen wordt bij de fabrikant gedaan.

Aannemers: 16% via pure online aanbieders
Pure online shops blijven momenteel achter als online aankoopkanaal. Van de aannemers doet 16% van hun online aankopen via pure online webshops. Bij de w-installateurs en e-installateurs is dit respectievelijk 12% en 6%. Deze pure online kanalen spelen ondanks het relatief lage aandeel, zeker een rol.

Trouw en behoefte aan advies
De drie belangrijkste redenen om online te bestellen zijn: het gemak, de snelle levering en tijdsbesparing. Voor aannemers is een belangrijke reden dat de prijzen aantrekkelijk zijn. Aannemers en e-installateurs bestellen niet online omdat ze trouw zijn aan hun groothandel. Daarnaast hebben aannemers en w-installateurs behoefte aan advies.

Meer informatie ‘Rol van de Handel’.
Het rapport ‘Rol van de Handel’ richt zich onder andere op de belangrijkste afzetkanalen, aankooppunten, merken, logistiek en twee thema’s: online en dienstverlening. Dit onderzoek is een herhaling van een soortgelijk onderzoek in 2014 en 2018 en is net als eerdere edities uitgevoerd onder handelaren, fabrikanten en uitvoerende partijen: aannemers B&U, e-installateurs en w-installateurs.

Kijk voor meer informatie op www.bouwkennis.nl/product/rol-van-de-handel/ of neem contact op met marktinformatiespecialist Maurice van Dijk van BouwKennis via maurice.van.dijk@bouwkennis.nl of 010-206 69 96.

BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Onze producten ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Kijk op www.bouwkennis.nl voor meer informatie of om u in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief.

Noot voor de redactie: Wilt u meer informatie, dan kunt u contact opnemen BouwKennis (+31 (0)10 206 69 96 of info@bouwkennis.nl). Wanneer u (delen van) dit bericht publiceert, ontvangen wij graag een bewijsexemplaar. U kunt dit versturen naar: BouwKennis B.V., info@bouwkennis.nl