Hoe jij met SEO een sterk merk maakt

Sharing is caring!

Als het gaat om marketingstrategieën die meer bezoekers voor je website binnenhalen, meer leads creëren en voor een hoge conversie zorgen, dan staat een sterke SEO met kop en schouders bovenaan. SEO is cruciaal voor de zichtbaarheid van je website. Daarnaast is er echter wel de uitdaging dat de SEO-algoritmes continu veranderen om de gebruikerservaring te optimaliseren. Wat SEO precies is en wat jij kan doen om hoog op Google’s resultatenpagina te verschijnen? Je leest het hier!

Wat is SEO?
Heel kort door de bocht staat SEO voor ‘search engine optimization’, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Hiermee bedoelen we alle pogingen om jouw website hoger organisch te laten ranken in zoekmachines. Je bent ongetwijfeld eens gaan googlen naar bepaalde onderwerpen. Je krijgt dan vaak pagina’s aan resultaten. Maar wie scrolt er nu verder naar pagina 2 of 3? Dat doet bijna niemand. Dit komt doordat de beste zoekresultaten al op de eerste pagina staan van de SERP (Search Engine Results Page) van je zoekmachine (websites zoals Google, Bing en Yahoo). De SERP geeft twee soorten zoekresultaten: betaalde en organische. De betaalde resultaten zijn advertenties en kosten geld. Dit staat bekend als SEA (search engine advertisement). De organische resultaten kosten niets, behalve de energie die je stopt in het optimaliseren van je content. Dit heet SEO, en daar valt vaak nog flink aan terrein te winnen.

Waarom wil je SEO gebruiken?
Een goede SEO optimaliseert je online zichtbaarheid. Dit betekent dat hoe meer mensen jouw website zien, hoe meer het online verkeer naar je website toeneemt en hoe hoger de kans wordt dat je jouw product, service of simpelweg jouw informatie aan een groot aantal mensen wordt aangeboden. De meerderheid van het zoekmachineverkeer gaat naar de top 5 van de resultatenpagina. Een website die hoog op de SERP komt, wordt bovendien door zoekmachines als betrouwbaar gezien. Het gevolg is dat gebruikers dit ook zo interpreteren en eerder zaken met jou doen. Hoe meer terrein jij weet te boeken op Google of Yahoo, des te groter je concurrentievoordeel is.

Hoe werkt dit precies?
Okay, dus jij wil dat jouw website bovenaan Google’s resultatenpagina verschijnt, en het liefst zonder daarvoor te betalen. Dan moet je ervoor zorgen dat de teksten op je website crawl friendly zijn. Je schrijft dan je tekst op zo’n manier dat de algoritmes van een zoekmachine jouw tekst goed kunnen begrijpen. Het is daarom van belang dat Google makkelijk door je website kan navigeren, aan de hand van een transparante sitestructuur. Google (en andere zoekmachines) werken dus met een algoritme. Dat algoritme beslist over de volgorde waarin websites verschijnen in de zoekresultaten. Was het maar zo makkelijk dat we wisten uit welke criteria dat algoritme bestaat: Google houdt dit angstvallig geheim. Daarnaast maakt Google wel duizenden veranderingen in het algoritme per jaar. Wel zijn er verschillende technieken die je kan inzetten om de kans te vergroten dat jij op die felbegeerde eerste zoekresultatenpagina terecht komt.

De drie SEO-pijlers
Er zijn een aantal factoren ontdekt waarvan bekend is dat ze bijdragen aan een hoge plek op de SERP. De eerste hiervan is: content. Kortom: alle informatie die op jouw website te vinden is. De kern van Googlen is dat je op zoek bent naar antwoorden en informatie. Daarom moet jouw website content plaatsen die voldoet aan een bepaalde informatiebehoefte. Dit kunnen blogs zijn, maar ook video’s en afbeeldingen.

De tweede pijler is de techniek achter SEO. Dit is alles wat er achter de schermen van jouw website gebeurt, om deze eruit te laten zien en te laten werken zoals je website doet. Je kunt dan denken aan een heldere sitestructuur waar gebruikers makkelijk doorheen kunnen navigeren. Ook een snelle paginalaadsnelheid hoort hierbij. Gestructureerde data is ook van belang voor een goede SEO. Hiermee bedoelen we georganiseerde stukjes informatie in de vorm van code die zoekmachines helpen om beter te begrijpen wat de inhoud van de content is.

De derde pijler die bijdraagt aan een goede positie op de zoekresultatenpagina is: autoriteit. Pagina autoriteit is de waarde die een zoekmachine toedicht aan een webpagina. Hoe hoger die waarde is, hoe waarschijnlijker een zoekmachine je webpagina hoger in de organische zoekresultaten zet. De domeinleeftijd of naamsbekendheid van je merk spelen hierin zeker een rol. Een vaak gebruikte SEO-methode om autoriteit te beïnvloeden is linkbuilding. Dit houdt in dat andere websites via hyperlinks naar jouw website verwijzen. Deze links heten backlinks. Hoe meer je er daarvan hebt, hoe meer Google zal denken dat jouw website betrouwbaar is. Probeer dus relevante links van hoge kwaliteit te verkrijgen!

Conclusie
Als je je bedenkt dat zo’n 90% van het internetverkeer bij de eerste resultatenpagina blijft hangen, dan besef je dat je het niet kan veroorloven om niet iets met SEO te doen. Vooral als je concurrenten ook een sterke online zichtbaarheid hebben. Oftewel: creëer en manage jouw online reputatie liever vandaag dan morgen. Zorg er vervolgens voor dat de techniek achter de SEO goed is: zorg dat je site snel laadt en mobile-friendly is. Maak de beste content; focus op het geven van de beste gebruikservaring en je komt ‘vanzelf’ bovenaan in de SERP terecht! Succes!

PS: Wil jij meer weten over hoe en of je website SEO proof is? Wil je meer weten over linkbuilding? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

 

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner