Hoe verstuur je een commerciële e-mail met opt-in?

Sharing is caring!

Nieuws, inspiratie of nieuwe producten deel je gemakkelijk, tegen lage kosten én met een groot bereik door middel van een commerciële e-mail. Toch kun je niet ieder mailadres dat je bezit hiervoor gebruiken. Zonder toestemming van de ontvanger is dit verboden volgens de AVG en wordt het gezien als spam. De boetes daarvoor kunnen hoog oplopen en dat is zonde. Met opt-in voorkom je juist dat er ongewenst mails verstuurd worden. Hoe je op deze manier toestemming krijgt van (potentiële) klanten en hoe je legaal nieuwe mailadressen verzamelt lees je in dit blog.

Antispam-wet

Ontvang je ook wel eens een nieuwsbrief waarvoor je je nooit hebt ingeschreven? Dit soort elektronische berichten en nieuwsbrieven met reclame voor een product, dienst, idee of goed doel noemen we spam als er geen toestemming is verleend door de ontvanger. Het versturen van commerciële of ideële reclame per e-mail is aan strenge regels verbonden vanwege overlast die spam voor veel mensen veroorzaakt. Het is wettelijk verboden om mensen van wie je bijvoorbeeld wel eens een visitekaartje hebt gekregen zomaar te e-mailen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) handhaaft deze wetgeving en deelt boetes uit die kunnen oplopen tot 450.000 euro per overtreding.

Opt-in

In de wet staat dat e-mailontvangers vooraf expliciet toestemming moeten geven voor het ontvangen van reclame, dit wordt ook wel ‘opt-in’ genoemd. Opt-in betekent letterlijk ‘aanmelden’. Commerciële boodschappen ontvang je dus enkel als je ervoor kiest. Dit geldt voor e-mails, maar ook voor appjes en sms-berichten.  Je hebt pas toestemming als de ontvangers van tevoren zelf hebben laten weten dat je berichten aan hen mag sturen. Dit moet je ook aan kunnen tonen door vast te leggen dat ze ‘ja’ hebben geantwoord op de vraag of je berichten aan hen mag sturen. In deze vraag moet dan duidelijk omschreven staan om wat voor berichten het gaat. Tot vijf jaar na verzending moet je de toestemming kunnen bewijzen. Op welke manier kun je zelf invullen, maar je kunt deze toestemming niet opnemen in de algemene voorwaarden als ‘je geeft toestemming voor de ontvangst van mails etc.’. Bij een dubbele opt-in wordt de toestemming van de ontvanger zelfs dubbel bevestigd. Bijvoorbeeld doordat je een inschrijving op een nieuwsbrief nogmaals moet bevestigen via de unieke link in een activatiemail. Zo weet je helemaal zeker dat je goed zit.

Voorwaarden voor een mailing

Om ervoor te zorgen dat je niet spamt als bedrijf, zul je aan onderstaande voorwaarden moeten voldoen:

  • Zorg voorafgaand aan het versturen van de mailing voor toestemming van ontvangers.
  • De ontvangers moeten kunnen zien wie de afzender is. Zet in elke mailing wie je bent en gebruik dus je eigen (bedrijfs)naam.
  • De ontvangers kunnen zich probleemloos afmelden, dit noemen we opt-out. Zorg dat afmelden gratis en gemakkelijk is.
Klanten mailen

Klanten daarentegen mag je wel ongevraagd mailen. Maar een klant is pas een klant als hij betaalt voor een product of dienst van jouw bedrijf. Dit kan niet iemand zijn die bijvoorbeeld een vraag heeft gesteld per e-mail. Hem of haar moet je dan toch echt eerst toestemming vragen. De mailing naar klanten moet betrekking hebben op soortgelijke producten en/of diensten en de klant heeft het recht van verzet. Zorg er dus voor dat de klant een al aangevinkte checkbox kan uitvinken zodat hij geen ongewenste mails ontvangt.

Tips

Tot slot geef ik nog een paar tips hoe je op de juiste manier nieuwe mailadressen kunt verzamelen:

  • Zet een nieuwsbriefbanner op de website waar de klant zijn e-mailadres kan invullen. Of maak gebruik van een pop-up als bezoekers van de website langer dan vijf minuten op de pagina zijn.
  • Geef een korting in ruil voor het aanmelden voor de nieuwsbrief.
  • Zet een inschrijfformulier op je blogpagina. Wanneer iemand een blog van je heeft gelezen, dan kan het best zijn dat hij of zij meer van dit soort content wil zien.
  • Bied content aan zoals een whitepaper in ruil voor een e-mailadres. Zorg dat de content zó goed is dat (potentiële) klanten het graag willen aanvragen.
  • Op een website staan vaak verschillende formulieren. In een formulier kun je natuurlijk vragen om een opt-in, bijvoorbeeld bij het inschrijven voor een event of een contactformulier.
  • Zet je andere onlinemarketingkanalen in, zoals SEA, native advertising en social media. Je kunt heel direct vragen of iemand zich wil inschrijven of je verwijst naar de whitepaper die je aanbiedt.
  • In de e-mailhandtekening van je werknemers kun je goed verwijzen naar de inschrijfpagina van je nieuwsbrief. Zo bereik je veel relevante contacten, leads en klanten.

Zoals ik hierboven al zei is het goed om sterke content aan te bieden in ruil voor een e-mailadres. Weet je zelf niet hoe je bijvoorbeeld een whitepaper moet schrijven of heb je er simpelweg geen tijd voor? Bij BouwStijl Media kun je natuurlijk terecht voor deze content!

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner