Hoogste klanttevredenheid voor Attema, VSH en Gira

Sharing is caring!

Rotterdam, 5 september 2022. Klanttevredenheid is een belangrijk goed voor bedrijven in de snelle wereld van nu. Klanttevredenheid is namelijk een belangrijke voorwaarde voor het scheppen van klantloyaliteit. En dit heeft weer invloed op de financiële prestaties van bedrijven. Ook dit jaar heeft BouwKennis weer onderzoek gedaan naar hoe aannemers en architecten de dienstverlening van verschillende uitvoerende partijen beoordelen.  Het onderzoek richt zich op 12 punten van klanttevredenheid en laat de mate van loyaliteit van klanten zien op bedrijfsniveau. Voor bedrijven zijn deze resultaten heel relevant, omdat het jouw positie ten opzichte van de concurrent laat zien. Daarnaast wordt ook inzichtelijk gemaakt op welke punten er verbetering nodig is. BouwKennis meet de klanttevredenheid zowel binnen de sectoren Installatie, Ruwbouw en Afbouw. De bevindingen uit de Installatiesector zijn als eerst aan de beurt. Deze worden hieronder behandelt. De beoordelingen voor de sectoren ruwbouw en afbouw volgen aan het eind van het jaar. Uit het klanttevredenheidsonderzoek 2022 blijkt dat onder E-installateurs Attema als beste uit de bus komt met een algemene tevredenheidsscore van een 8,07. Het gaat om de productgroep installatiemateriaal. Achtereenvolgens volgen Eaton (installatiekasten), Hager (Domotica), Hager met het merk Vision (installatiekasten) en ABB (installatiemateriaal). Het is het vermelden waard dat de vijfde plaats wordt gedeeld met Gira (Domotica), Oosterberg (Groothandel) en Wasco (Groothandel). Zij hebben ook een score van 8,00. Als we kijken naar de prestaties van W-installateurs dan steekt VSH met kop en schouders boven de rest uit. Met een mooie gemiddelde algemene tevredenheidsscore van 8,52 leidt VSH de lijst aan (productgroep leidingssystemen). Over het algemeen kan geconcludeerd worden dat de algemene tevredenheidsscore over leidingsystemen hoog is. Op nummer 2 en 3 staan Uponor en Geberit, ook met de productgroep leidingsystemen. Op de vierde plaats vinden we Nefit-Bosch met CV-ketels en Viega sluit de top-5 af met een niet onverdienstelijke 8,15, ook weer op het gebied van leidingsystemen. Tot slot nemen we de algemene tevredenheidscijfers van adviseur onder de loep. Deze cijfers liggen over het algemeen wat lager dan de scores onder de E-installateurs en W-installateurs. Desalniettemin staat Gira met de productgroep Domotica op nummer 1, met een score van 7,81. Achtereenvolgens komen ABB, Hager, Jaga en Solid Air naar voren als de nummers 2 tot en met 5. BouwKennis Marketing Score Card Klanttevredenheid Installatie De BouwKennis Marketing Score Card Klanttevredenheid Installatie peilt bij installatiebedrijven en adviseurs de klanttevredenheid met de belangrijkste fabrikanten en handelaren in de sector. Toeleveranciers worden hiervoor verdeeld in productgroepen en beoordeeld op twaalf belangrijke criteria. De tevredenheidscores worden vergeleken met die van directe concurrenten, zodat meteen inzichtelijk is wat de sterke en minder sterke punten van de eigen organisatie zijn. Dat maakt dit onderzoek tot een must voor bedrijven die hun performance willen weten en verbeteren. Secure Customer Index Daarnaast brengen we aan de hand van de Secure Customer Index de klantloyaliteit in kaart. Dit model gaat er vanuit dat een ‘veilige klant’, oftewel een klant die loyaal is, een klant is die:

  • Heel tevreden is met de organisatie
  • De komende jaren zeker zaken zal blijven doen met de organisatie (gelijkblijvende of toenemende Share of Wallet)
  • De organisatie zal aanbevelen aan anderen

De verzamelde data wordt bij elkaar gebracht in BouwKennis Data, een online data portal waar jezelf met de data aan de slag kunt en de voor jou relevante informatie uit kunnen halen. Neem voor meer informatie over het onderzoek contact op met managing informatieadviseur Maurice van Dijk via maurice.van.dijk@bouwkennis.nl of 010-206 69 96. BouwKennis is de leverancier van data over de Europese bebouwde omgeving. Klanten weten ons al ruim 20 jaar te vinden voor antwoorden op grote strategische vraagstukken. Kijk op www.bouwkennis.nl voor meer informatie of om je in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief. Noot voor de redactie: Wilt u meer informatie, dan kun je contact opnemen met Hanne Geerse (+31 (0)10 206 69 96 of hanne.geerse@bouwkennis.nl). Wanneer je (delen van) dit bericht publiceert, ontvangen wij graag een bewijsexemplaar. Je kunt dit versturen naar: info@bouwkennis.nl

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner