Als marketeer wil je natuurlijk niets liever dan dat jouw bedrijf goed overkomt bij de doelgroep. Maar hoe doe je dit precies? Hier zijn meerdere stappen voor nodig, maar een belangrijke en onmisbare stap hiervoor is toch wel door de juiste tone of voice te gebruiken. Ondanks dat dit simpel klinkt, kan het soms toch nog wel lastig zijn.
In deze blog krijg jij aan de hand van 4 duidelijke stappen uitgelegd hoe je de juiste tone of voice kan vinden.
Wat is de tone of voice?
De tone of voice is de manier waarop je als bedrijf met jouw doelgroep communiceert.
Een consistente tone of voice maakt jouw organisatie meteen herkenbaar en onderscheidt je van de concurrentie. Dit is ook van enorm belang voor het succesvol profileren van je bedrijf. Daarnaast stelt het je in staat om de perceptie van klanten over jouw organisatie aan te sturen, wat dus invloed heeft op het imago van je bedrijf. Ook bouwt het juiste gebruik een band op met de doelgroep. Onderzoek toont zelfs aan dat het niet alleen de mate van betrouwbaarheid beïnvloedt, maar ook de koopintentie. Een bedrijf wordt betrouwbaarder ervaren door klanten als de tone of voice aangenaam is voor de doelgroep, hierdoor zijn ze eerder geneigd om over te gaan tot aankoop. De tone of voice komt ook overal naar voren, bij zowel: e-mails, advertenties, social media en op de website.
Een duidelijk voorbeeld van een goede tone of voice is Nike. Zij communiceren op een inspirerende wijze, wat zich als zeer doeltreffend heeft bewezen. Deze karakteristieke toon van communiceren keert consistent terug in al hun uitingen.
De juiste tone of voice vinden
Aan de hand van 4 simpele stappen kan jij ook de juiste tone of voice vinden voor jou bedrijf. Wij lichten alle stappen toe:
- Bekijk de identiteit
Kijk naar de missie, visie en kernwaarden van jouw bedrijf. Dit zijn de zaken die jouw bedrijf écht belangrijk vindt en waar het voor staat. Denk hierbij ook na over wat jouw bedrijf uniek maakt en wat je uiteindelijk wilt overbrengen. Zorg dat je tone of voice hierop aansluit.
- Bekijk de doelgroep
De tone of voice moet natuurlijk ook perfect aansluiten bij jouw doelgroep. Het is dus belangrijk om deze duidelijk in beeld te hebben. Wat hierbij kan helpen is om persona’s te creëren. Zo kan je het voor jezelf concreet maken. Soms heb je verschillende doelgroepen en communicatiekanalen, dan moet je de boodschap wel aanpassen per doelgroep en communicatiekanaal. Maar de tone of voice moet altijd hetzelfde blijven.
- Bepaal de tone of voice
Bepaal hoe je de doelgroep wilt aanspreken. Het kan hierbij ook helpen om te kijken naar de vier dimensies van tone of voice volgens Nielsen Norman Group (zie afbeelding 1). Zo kun je bij elk spectrum vastleggen waar jouw bedrijf staat om vervolgens de juiste tone of voice te determineren. Probeer ook om te experimenteren en kijk op deze manier welke tone of voice bij jouw bedrijf past en welke het meeste interactie met de doelgroep oplevert.
Afbeelding 1: The Four Dimensions of Tone of Voice (Nielsen Norman Group, 2023)
- Stel richtlijnen op
Tot slot is het belangrijk om concrete richtlijnen op te stellen om een consistente tone of voice te behouden. Deze richtlijnen moeten gedefinieerd zijn op basis van je tone of voice. Hiermee bepaal je concreet hoe je correct kan communiceren met je doelgroep.
Bij het opstellen van de richtlijnen let je op de schrijf- en aanspreekstijl.
Hierbij kijk je onder andere naar:
- Hoe informeel/formeel wordt het taalgebruik
- Maken we gebruik van jargon
- Welke woordenschat gebruiken we
- Hoe spreken we de doelgroep aan (jij of u)
- Maken we gebruik van humor
De juiste tone of voice in the pocket
Door te kijken naar wat jij wilt overbrengen, naar wie je dit wilt overbrengen en hoe je dit wilt overbrengen met behulp van richtlijnen, heb jij nu de juiste tone of voice opgesteld voor jouw bedrijf. Wees hierbij vooral ook niet bang om creatief te zijn, want zo blijf je jouw bedrijf onderscheiden van de concurrentie.
Worstel je of twijfel je over de tone of voice van jouw content? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.