Het inzetten van social media is anno 2022 een must als het gaat om contentmarketing. Terwijl organisaties zich voorheen vooral focusten op platformen als LinkedIn en Facebook, wordt Instagram nog vaak onderschat als het aankomt op contentmarketing, vooral in de bouw- en installatiewereld.
Instagram is nog steeds een populair platform dat elk jaar groeit in haar gebruikers. Met de komst van stories en de mogelijkheid om advertenties te plaatsen, is Instagram uitgegroeid tot een handig kanaal voor veel organisaties. Met stories kan je bijvoorbeeld engagement creëren met je doelgroepen aan de hand van interactieve content en met advertenties kan je gemakkelijk zelf je doelgroepen instellen en bereiken. Ook is het mogelijk om tijdelijke kortingscodes aan te bieden en andere leuke acties te houden voor meer naamsbekendheid en betrokkenheid. Kortom, het is dus zonde om dit platform niet optimaal te benutten. Maar waar begin je en hoe stel je een goed profiel op? Geen zorgen, ik heb een aantal stappen op een rijtje gezet zodat jij binnen no-time aan de slag kunt met het posten van de beste content en advertenties
Stap 1: het opstellen van een profiel
Het begint natuurlijk bij het opstellen van een profiel. Kies eerst een herkenbare naam en gebruikersnaam. Veel gebruikers kiezen ervoor om bij deze twee onderdelen dezelfde naam te gebruiken, vaak de volledige naam van de organisatie, maar dit hoeft niet. Om meer bereik te creëren kan je een van de namen vervangen of aanvullen met keywords waarop je gevonden wil worden. In het geval van een bakker is ‘brood’ bijvoorbeeld een goed keyword.
Vervolgens voeg je je website en biografie toe. Het instellen van je website spreekt redelijk voor zich, deze komt namelijk bovenaan je profiel te staan. Als je meerdere linkjes hebt die je wilt promoten kan je een linktree gebruiken: een overzichtelijke pagina met meerdere URL’s.
Je biografie bepalen kan daarentegen een uitdaging zijn. Onze tip is: hou het kort maar krachtig. Je biografie is een klein stukje tekst dat jouw bedrijf omschrijft. Je wilt hier nog niet direct je product of dienst verkopen, maar je doelgroep nieuwsgierig maken en informeren over jouw bestaan. Vul tot slot het profiel helemaal aan met de contactmogelijkheden en vergeet niet om een aantrekkelijke profielfoto te gebruiken. Kies bijvoorbeeld voor je bedrijfslogo voor extra herkenbaarheid.
Stap 2: je profiel omzetten naar een bedrijfsprofiel
De volgende stap is je profiel omzetten naar een bedrijfsprofiel. Met een bedrijfsprofiel kun je namelijk belangrijke statistieken inzien die jou helpen bij de groei van je profiel. Denk hierbij aan het aantal bereikte accounts, je aantal volgers en de hoeveelheid mensen die je Instagram-stories bekijken. Ga naar de instellingen van de app en klik op ‘account’ en ‘overschakelen naar professioneel account’. Kies tot slot je bedrijfscategorie en klaar is kees! Nu heb je een zakelijk Instagramprofiel.
Stap 3: je profiel koppelen met Facebook
Het profiel is bijna klaar. Om het meeste uit je Instagramprofiel te halen is een koppeling nodig met Facebook. Instagram is namelijk eigendom van Facebook en met deze koppeling kun je berichten adverteren op Instagram, waardoor je beter zichtbaar bent. Gebruik je Facebook Businessmanager, dan kan je ook Instagramberichten inplannen met de Creator Studio van Facebook. Erg handig dus! Het koppelen van je Instagram-bedrijfsprofiel aan Facebook is simpel. Ga in Instagram weer naar ‘profiel bewerken’. Klik vervolgens op ‘pagina koppelen of maken’. Tot slot log je in op je Facebook-pagina en heb je je Instagram bedrijfsprofiel succesvol gekoppeld aan Facebook.
Stap 4: aan de slag met Instagram
Nu je profiel helemaal compleet is, is het tijd om content te posten. Heb je hulp nodig met het bedenken en posten van content en wil je nog meer weten over wat Instagram kan betekenen voor jouw organisatie? Meld je dan nu aan voor een PowerSessie Contentstrategie: een effectieve brainstorm waar we jou en je collega’s leiden naar een concrete strategie en aanpak voor het behalen van al je contentdoelstellingen. Blijkt het dat je toch hulp nodig hebt bij het creëren van de content? Neem dan contact met ons op!