Luistert Google mee?

Sharing is caring!

Mijn collega’s en ik waren het er tijdens de lunch over eens; we hebben soms  het onheilspellende gevoel dat Google ons via voice search afluistert. Dit zette me aan het denken en ik wilde hier meer over weten. Worden gesprekken inderdaad opgenomen? Wat wordt hier vervolgens mee gedaan? Ik zocht het uit; mijn bevindingen lees je in dit blog.

Gesproken zoekopdrachten

In mijn vorige blog schreef ik er al over, Google is sinds een aantal jaar in staat om antwoord te geven op gesproken zoekopdrachten. Er worden steeds meer zoekopdrachten uitgevoerd met voice search. Hierbij gebruikt men natuurlijke taal. De zoekopdrachten zijn langer, organischer en veel complexer dan getypte zoekwoorden. Google zal onze taal moeten verstaan én begrijpen. Dat doet de zoekmachine door betekenis te geven aan woorden, verbanden te leggen tussen woorden en er eigenschappen aan toe te schrijven. Google gebruikt hiervoor slimme, zelflerende algoritmes.

Verbeteren van de technologie

Gebruikers van de Google-luidspreker en de Assistent-app zijn via de gebruikersvoorwaarden van Google Home op de hoogte gebracht dat alles wat ze tegen Google zeggen, standaard wordt opgenomen en bijgehouden. Wat gebruikers niet weten, is dat deze fragmenten achteraf kunnen worden beluisterd. Als de zoekmachine een spraakopdracht niet goed kan verwerken, wordt de opname naar taalexperts over de hele wereld gestuurd om de spraaktechnologie te verbeteren. Ongeveer 0,2% van alle audiofragmenten wordt beoordeeld. Door die input leert de zoekmachine voortdurend hoe ze in de toekomst beter kan reageren op commando’s. De audio-opnames worden niet gekoppeld aan persoonlijk identificeerbare informatie. Maar door te luisteren naar de dingen die de gebruikers zelf zeggen, kan hun identiteit wel worden achterhaald. Google geeft als enige richtlijn dat betaalgegevens en wachtwoorden als gevoelige informatie worden aangemerkt.

Privacy

Vanuit Google gezien is dit natuurlijk erg slim. Maar op het gebied van privacy kun je vraagtekens achter deze methodiek zetten. De Europese Commissie in Brussel wil al meer zicht op kunstmatige intelligentie, digitaal databeheer en -verkeer en de manier waarop de algoritmes werken. Ondanks dat hier wellicht nog regelgeving op volgt, zal voice search steeds meer gaan toenemen en zullen gesproken zoekopdrachten steeds beter begrepen en uitgevoerd gaan worden.

In de tussentijd zal de maatschappelijke discussie omtrent privacy ook toenemen. In de BouwKennis KwartaalVisie van het derde kwartaal van 2020 onderzoeken we wat deze trend betekent voor de bouwmarketeer.

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner