Home » Blog » Marketeer in profiel: Saskia Pijnenburg

Marketeer in profiel: Saskia Pijnenburg

Ieder kwartaal verschijnt er een nieuwe editie van de BouwKennis KwartaalVisie. Voor de rubriek Marketeer in Profiel interviewen we een marketingprofessional uit de bouwsector. In de meest recente editie over Industrieel bouwen gaven we het woord aan Saskia Pijnenburg. Sinds 2012 is zij Manager Commercie & Marktontwikkeling bij Heijmans Woningbouw.

1. Wat betekent marketing voor jou?

Ik zie in onze organisatie de mooiste innovaties voorbij komen. De uitdaging die er voor
ons team ligt is om deze technische oplossingen te laten aansluiten bij de klantvraag en -behoefte.
Dat kan een latente behoefte zijn maar ook een enorme harde maatschappelijke noodzaak zoals de
woningtekorten waar we momenteel mee kampen.

2. Wat zijn de grootste kansen en bedreigingen voor de komende jaren?

De grootste bedreiging is een overkill aan informatiestromen. Daarvan bewust zijn is direct een kans om de juiste personen op de juiste momenten te bereiken.

3. Waarop ligt de focus binnen jouw eigen marketingstrategie momenteel en waarom?

Momenteel richt mijn marketingstrategie zich op conceptueel bouwen aan rendabele huurwoningen
en leefbare wijken. Met als missie ‘de maker van een gezonde leefomgeving’ te zijn, acteren we
hier dagelijks op. Sinds 2012 bouwt Heijmans naast traditioneel tevens middels woonconcepten.
Tot mijn verwondering associëren sommige gemeenten en corporaties dat nog met een
keuze voor eenheidsworst. Dat was wellicht zo eind vorige eeuw. Maar vandaag de dag is er
zo’n veelzijdigheid in types en een rijke variatie in gevels, hoogtes en plattegronden dat een
persoonlijke touch echt mogelijk is. Met diverse woonwijken in Nederland als tastbaar bewijs.
Wat heeft conceptueel bouwen dan met een gezonde leefomgeving te maken hoor ik je
denken. We kijken naar de flora en fauna. Zo bieden we nestkasten in de gevels aan om
dieren ook een fijne leefomgeving te garanderen. Naast de variëteit in architectuur en sociale
opbouw, zijn de conceptwoningen betaalbaar. Het niet hoeven wakker te liggen van je huur of
hypotheek is óók een vorm van gezond wonen. De lage kosten zijn het gevolg van heldere
afspraken en gestandaardiseerde processen. Het resultaat is dat je complete wijken kunt
creëren en al op voorhand de leefbaarheid en toekomstbestendigheid vergroot.

4. Wat was je grootste marketinguitdaging tot op heden, en wat leerde je hiervan?

Dat was mijn allereerste marketingopgave waarbij ik het nog lastig vond mijn collega’s ervan te overtuigen dat een interne boodschap een totaal andere aanvliegroute nodig heeft dan een externe boodschap. Het op een respectvolle manier aangeven dat geopperde ideeën goed zijn maar niet in de context van de externe boodschap passen is één van die leermomenten.

5. Noem een inspirerend voorbeeld van marketing in de bouw, buiten je eigen organisatie.

De succesvolle campagne van #doorbouwers van Bouwend Nederland inspireerde mij. Midden in de
coronacrisis lanceerden zij een campagne waarbij zij onderbouwden waarom doorbouwen belangrijk
is én hoe dit op een veilige manier mogelijk was. Door enkele opdrachtgevers aan het woord te
laten werd deze campagne breed gedragen, was het bereik groot en met gewenst effect.

6. Wat is jouw gouden marketingtip voor 2021?

Focus. Focus je op het doel dat je wilt behalen en sta daar zelf in woord en daad achter. Mijn vader zei altijd tegen mij, mijn broer en zussen; “wees eerlijk en oprecht, dan hoef je niets te onthouden”. Persoonlijk vind ik dat een hele sterke uitdrukking die ook bij mijn functie past; je kunt nog zo goed je marketinginstrumenten toepassen, maar als je er zelf niet in gelooft, hoe kun jij dan de boodschap geloofwaardig overbrengen?

7. Volgend magazine komt een andere marketeer aan het woord. Wat zou je hem of haar graag willen vragen en waarom?

Heb jij weleens meegemaakt dat je een marketingstrategie moest opzetten waar je zelf helemaal niet achter stond. En hoe ben je daarmee omgegaan?

8. Dan is er ook de gebruikelijke themavraag. Deze KwartaalVisie staat in het teken van industrieel bouwen. Wat is jouw visie op de toekomst van industrieel bouwen?

Momenteel staat Nederland voor een kolossale bouwopgave. Conceptueel en industrieel bouwen biedt kansen om dit versneld op te pakken. Deze nieuwe aanpak vergt bij opdrachtgevers een andere mindset en bovendien doorlopen zij een ander proces. Als bouwer komen we op een ander moment in beeld. Er kleven echter wel een aantal mitsen en maren aan conceptueel en industrieel bouwen. Zo wensen we altijd een levendige variatie in de wijken. Niet alleen in variëteit in architectuur, maar ook de mogelijkheid om sociaal-economisch te differentiëren. Diverse type woningen zijn met elkaar te schakelen. En niet alleen denkbare mixen in doelgroepen zijn mogelijk, ook jong en oud, sober of riant, huur en koop. Zorg ook voor een breed aanbod van woonproducten per doelgroep. Met een goede mix en breed aanbod, borg je een gezonde leefomgeving.

9. In de vorige editie was Michelle Lanfermeijer (RET Bouwproducten)
aan het woord en zij vroeg zich het volgende af: Duurzaamheid is een veelgebruikte term, niet alleen in onze sector. Persoonlijk vind ik duurzaamheid erg belangrijk, maar verliest het soms zijn betekenis omdat het zoveel en verschillend wordt gebruikt. Veel organisaties willen dan ook ‘iets’ met duurzaamheid. Wat betekent duurzaamheid concreet voor jouw organisatie?

Voor ons is een duurzame woning hetzelfde als witte sneeuw of een ronde cirkel. Ofwel;
vanzelfsprekend. Dat past ook bij onze ambitie; Heijmans wil na 2023, het jaar waarin we een eeuw bestaan, CO2-neutraal kunnen bouwen. In woningbouw hebben we ruim zestig jaar ervaring. Dat is véél kennis en kunde, ook in duurzaam en
klimaatbestendig bouwen. En we blijven daarin innoveren. Zo zijn in Amersfoort de eerste houten conceptwoningen gebouwd en gaan we circulaire uitdagingen niet uit de weg. Sterker nog, deze omarmen we, en weldoordacht.