1. Wat betekent marketing voor jou?
Marketing betekent voor mij de uitdaging om waardevolle lange termijn relaties op te bouwen met de klant. Als marketeer moet je in staat zijn om mensen te bereiken op de juiste manier, de juiste plek én het juiste moment. Dat kan alleen als je er tijd en energie in steekt, maar is zonder twijfel de inspanning waard! Zo ontstaat er een win-win situatie. Daarvoor moeten we elke gelegenheid aangrijpen om meer te weten te komen over onze klant en niet te vergeten: deze inzichten verzamelen in een overzichtelijk dataplatform.
2. Wat zijn de grootste kansen en bedreigingen voor de komende jaren?
Als de crisis ons de afgelopen twee jaar iets heeft geleerd, dan is het wel creatief zijn. Denk aan thuiswerken, online les, verjaardagen via Zoom en online borrels. We zijn creatief op zoek gegaan naar manieren om het leuk te houden in een situatie waarin alles anders is. Dat geldt ook voor bedrijven. De enige manier om relevant te blijven is door online zichtbaar te zijn en dat vraagt creativiteit in onze marketingcampagnes. Hierin voorzie ik ook voor de komende jaren de grootste kansen, maar ook bedreigingen om onderscheidend te blijven én te zorgen dat we onze klant kunnen blijven inspireren.
3. Waarop ligt de focus binnen jouw eigen marketingstrategie momenteel en waarom?
Op dit moment ligt de focus op versie twee van ons dataportal BouwKennisData en de vernieuwingsslag van onze website. Beide moeten voor de gebruiker nóg duidelijker en intuïtiever worden. Zo kunnen we de markt nog beter bedienen in alle BI-vraagstukken over de gebouwde omgeving. Om dit zo optimaal mogelijk te doen moeten we een heel duidelijk inzicht hebben in wat er speelt in de markt én in de dagelijkse praktijk van onze klant.
4. Wat was je grootste marketinguitdaging tot op heden, en wat leerde je hiervan?
Ook van ons als BouwKennis is denk ik nog nooit zo veel creativiteit gevraagd als in de afgelopen periode. De BouwKennis Jaarbijeenkomst was voor vele marketingprofessionals in onze sector al jaren een gelegenheid bij uitstek om kennis op te doen en te netwerken. COVID gooide echter roet in het eten. Voor ons was dit de reden tot het realiseren van onze eigen ‘BouwKennis Studio’, waarmee we in september de eerste BouwKennis Jaarbijeenkomst Online hebben uitgezonden. Naast dat onze eigen studio leuke mogelijkheden biedt op het gebied van marketing (zoals personal video’s), geeft het ons ook de ruimte om makkelijker te schakelen op de onzekerheid van factoren. Zo zal ook de eerste BusinessClub van 2022 online uitgezonden worden.
5. Noem een inspirerend voorbeeld van marketing in de bouw, buiten je eigen organisatie.
Hierbij denk ik direct aan de samenwerking tussen Bouwmaat en ‘Gered Gereedschap’. Deze stichting geeft bijvoorbeeld een botte zaag of kapotte boormachine een nieuw leven en zo mensen in ontwikkelingslanden een kans op een bestaan als bijvoorbeeld timmerman. Bouwmaat helpt hieraan mee door oud gereedschap in te zamelen en doneerde een maand lang één euro per verkocht gereedschap aan de stichting. Een mooi voorbeeld van een inspirerende samenwerking, met als doel kennis te verspreiden en vakmensen op te leiden over de gehele wereld.
6. Wat is jouw gouden marketingtip voor 2021?
Blijf zoeken naar de persoonlijke touch in een wereld waarin alles steeds digitaler wordt en we veel beperkter zijn in het persoonlijk contact. Blijf creatief en innovatief!
7. Volgend magazine komt een andere marketeer aan het woord. Wat zou je hem of haar graag willen vragen en waarom?
We zien een shift van fysiek naar online. Online is soms heel prettig, het kost geen reistijd, lekker efficiënt. Maar eerlijk is eerlijk: live communicatie geeft toch veel meer energie en verbinding. Hoe ga jij hier het komende jaar mee om in je marketingstrategie?
8. Dan is er ook de gebruikelijke themavraag. Deze KwartaalVisie staat in het teken van immersive content. Wat zie jij als grootste kans van de inzet van immersive content voor de bouwketen?
De grootste kansen zie ik in het optimaliseren van de klantbeleving en het nóg beter bedienen van de klant. Denk aan Pokémon Go of IKEA Place, waar AR echt gebruikt wordt om unieke gebruikerservaringen te creëren. Door de coronacrisis moeten en kunnen we bijna alles vanuit huis doen. Ook in de bouwsector is het van onschatbare waarde dat we extended reality in blijven zetten om op te vallen en interactie te stimuleren bij onze klanten.
9. In de vorige editie was Melissa Manrho (Profine Nederland | Cordina Communicatie) aan het woord en zij vroeg zich het volgende af: Milieuvriendelijke circulaire maatregelen, klimaatvoordeel en omgevingskwaliteit zijn reeds top-of-mind in de processen van het bouwen. Ik word gelukkig van behaalde resultaten, alhoewel niet altijd passend in de keten of samenwerking, het wordt steeds beter. Hoe kunnen wij deze verandering van de bouwcultuur versnellen met behulp van marketing? We zijn benieuwd naar jouw antwoord op deze vraag Carola.
Het versnellen van een cultuur heeft te maken met bewustwording. Bewust zijn dat verandering nodig en gewenst is, maar vooral dat het noodzakelijk is om aan te passen om relevant te blijven in de toekomst. Marketing is bij uitstek het instrument om een verandering op gang te brengen. De grote vraag is: wie voelt zich verantwoordelijk om deze switch onder de aandacht te blijven brengen in een breder kader dan alleen de eigen belangen van de organisatie? BouwKennis heeft vele jaren klantgerichtheid via het BouwKennisBlog gepromoot en op die wijze zeker bijgedragen aan een klantgerichtere sector. Ik denk dat het nu vooral aan de industrie is om haar koploperfunctie waar te maken en blijvend aandacht te vragen voor de thema’s die belangrijk zijn voor de toekomst. Op die manier kunnen we samen de noodzakelijke veranderingen in de bouw- en installatiekolom realiseren.
Dit artikel is afkomstig uit BouwKennis KwartaalVisie Q1 Immersive Content