Marketing volgens: Jacob van den Berge

Sharing is caring!

Elk kwartaal interviewen we een marketingprofessional werkzaam in de bouw- en/of installatiebranche die zijn/haar visie deelt over het thema wat gekoppeld is aan de BouwKennis KwartaalVisie van het moment. Dit keer is Jacob van den Berge aan het woord, marketing manager bij BUVA.

1. Wat betekent marketing voor jou?
Deze leuke vraag stel ik ook alle nieuwe medewerkers van BUVA bij hun introductie met ons bedrijf en de verschillende afdelingen. Om het complete beeld te laten zien wat marketing tegenwoordig inhoudt, presenteer ik de evolutie die het vakgebied heeft afgelegd. De ontwikkeling van marketing is gedreven door alle technologische ontwikkelingen en een shift van aanbod naar vraaggeoriënteerde markten. In mijn ogen is marketing hierdoor een volwassen en een volwaardig vakgebied geworden. Hiermee betekent marketing voor mij dat wij als bedrijf op een datagedreven en seriematig wijze content aanbieden die onze doelgroepen interesseren op de kanalen waar zij aanwezig zijn en ons positioneren als kennispartner in de bouwindustrie

2. Wat zijn de grootste kansen en bedreigingen voor de komende jaren?
De laatste paar jaren is duidelijk geworden dat wij in een tijd van onzekerheid leven met allerlei wereldse gebeurtenissen die ons dagelijks bestaan en ons werk beïnvloeden. Daarnaast zal de digitale revolutie in intensiteit verder toenemen. Deze twee ontwikkelingen zie ik als bedreiging én kans. Als bedreiging voorzie ik het omgaan met alle onzekerheden die op ons afkomen. Denk aan het huidige personeelstekort en stijgende bouwkosten. Het wordt in mijn ogen belangrijk om scenario’s te ontwikkelen om klaar te zijn voor de verschillende events. Digitalisering en technologische vooruitgang zullen bedrijven kunnen helpen om nog beter, makkelijker en persoonlijker content aan te bieden aan hun klantgroepen en markten.

3. Waarop ligt de focus binnen jouw eigen marketingstrategie momenteel en waarom?
In 2021 ben ik begonnen bij BUVA. Dat jaar hebben wij gebruikt om te experimenteren met verschillende onderdelen uit het marketing pallet. In 2022 hebben wij een flinke stap gemaakt om de onderliggende techniek op een hoger niveau te tillen. In 2023 zullen wij ons gaan richten op het seriematig produceren van betekenisvolle content en het organiseren van eigen evenementen.

4. Wat was je grootste marketinguitdaging tot op heden, en wat leerde je hiervan?
De wereld om ons verandert en het aankoopproces wordt complexer. Het onderscheidend vermogen van een bedrijf ligt op een ander niveau dan alleen productkwaliteit. Dat is een ‘license-to-operate’. Organisaties zullen zich anders moeten onderscheiden zoals het digitaal verkrijgbaar maken van producten. Maar vooral er voor je klant zijn wanneer hij je nodig heeft en lokaal impact hebben. Dat vereist een totaal andere visie vanuit de organisatie waarbij er een transitie van productgericht denken naar oplossingsgericht denken moet plaatsvinden. Het creëren van een ultieme klantervaring moet het doel zijn.

5. Noem een inspirerend voorbeeld van marketing in de bouw, buiten je eigen organisatie.
Zoals aangegeven vind ik het belangrijk om als bedrijf impact te maken en in te spelen op de werkelijke angsten van de klanten. Een bedrijf dat echt impact probeert te maken met haar waarde model is Millhome. Millhome produceert energie neutrale en duurzame woningen van hout in hun woningfabriek in Mill. Op deze manier dragen zij bij aan een duurzame wereld en het oplossen van de bestaande woningnood. Daarnaast ben ik onder de indruk hoe BAM Wonen een voortrekkersrol heeft gepakt in de BIM-modellering. Hierin komen omgaan met onzekerheden en kansen pakken die nieuwe technologieën bieden samen

6. Wat is jouw gouden marketingtip voor 2023?
Het marketing domein blijft zich ontwikkelen, voortbordurend op de technologische vooruitgang en andere wetenschappen zoals de psychologie, IT en meer. Houd daarom altijd een beetje ruimte in je agenda om te experimenteren met nieuw opgedane inzichten en tooling.

7. Volgend magazine komt een andere marketeer aan het woord. Wat zou je hem of haar graag willen vragen en waarom?
De focus ligt momenteel heel erg op duurzaam handelen van bedrijven. Logisch natuurlijk als je beseft in welke klimaatcrisis we ons bevinden. Het is daarom belangrijk dat bedrijven hierin hun verantwoordelijk pakken. Hoe kunnen zij ervoor zorgen dat zij zich in de duurzaamheidsdiscussie met marketing onderscheiden en dat het niet teveel ‘eenheidsworst’ wordt?

8. Deze KwartaalVisie staat in het teken van de toekomst van SEO en SEA. Wat zie jij als belangrijkste uitdaging rondom SERP? En welke positie heeft het in je marketingmix?
Organische vindbaarheid is enorm belangrijk voor BUVA. Wij zijn recentelijk overgegaan op een nieuwe corporate website waarbij de techniek naar een hoger niveau hebben kunnen tillen. Met onze contentontwikkeling proberen wij verder rekening te houden met SEO technieken. Daarnaast werken wij samen met een partner die ons helpt onze domein autoriteit te vergroten. Online adverteren staat bij ons wel op het programma maar neemt een minder belangrijke positie in. Dat heeft vooral te maken dat wij bezig zijn geweest om het fundament van ons huis, de techniek, op orde te krijgen.

9. In de vorige editie was Nanda Hoefsmid aan het woord en zij vroeg zich het volgende af: “Klantdata is dé sleutel tot succes voor de toekomst. Samen met alle marketing- en salesdata hebben we als marketeer een overload aan data. Hoe kijk jij hier tegenaan en hoe denk jij dat we straks nog het overzicht houden in alle data om het efficiënt in te zetten?”
Inderdaad het volume, snelheid en variëteit van data zullen in de toekomst alleen maar toenemen. Ik plaats data altijd naast analytics. De crux van het succes van het inzetten van alle data zit hem namelijk in het analyseren van al deze verschillende grote datastromen en het omzetten naar relevante klantinzichten die weer gebruikt kunnen worden voor het optimaliseren van de klantervaring. Data-modelling en business intelligence zullen ons gaan ondersteunen om uit die hele brei aan data waardevolle informatie te halen die ons zal helpen om de klantervaring te vergroten


Dit artikel is afkomstig uit BouwKennis KwartaalVisie Q4 van 2022: Trends in zoekmachinemarketing

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner