Elk kwartaal interviewen we een marketingprofessional werkzaam in de bouw- en/of installatiebranche die zijn/haar visie deelt over het thema wat gekoppeld is aan de BouwKennis KwartaalVisie van het moment. Dit keer is Nanda Hoefsmid aan het woord, leader Digital Marketing BeNeLux bij GROHE Nederland.
1. Wat betekent marketing voor jou?
Alle marketingactiviteiten op dusdanige wijze inzetten dat je zoveel toegevoegde waarde en ‘urgency’ aan je product/dienst toevoegt dat klanten overgaan tot koop. Waarbij je alle kanalen (360°) en alle disciplines van je bedrijf inzet: van marketing, sales tot aan customer care en after sales. En niet geheel onbelangrijk ook je achterdeur dichthoudt en structureel werkt aan het tevreden houden en bij je houden van bestaande klanten. Wanneer alles in goede harmonie samenwerkt en elkaar versterkt dan ben je wat mij betreft op ‘Champions League’ niveau bezig.
2. Wat zijn de grootste kansen en bedreigingen voor de komende jaren?
Ik zie niet snel bedreigingen. Voor iedere uitdaging is er vroeg of laat wel een oplossing. Net zoals het wegvallen van third-party cookies. Het wordt nu nog belangrijker om te investeren in klantdata en dat biedt alleen maar kansen. Het maakt het marketingvak ook veel leuker. Dit omdat je zelf meer data gaat verzamelen, de data betrouwbaarder is en daardoor betere en gepersonaliseerde producten/diensten kan aanbieden op basis van ieder zijn behoefte. Hierdoor wordt marketing alleen maar efficiënter en effectiever.
Daarnaast veranderen bij consumenten de behoefte, waarden en normen meer dan ooit. Consumenten switchen volop en blijven niet meer hangen bij bepaalde merken. Ze kopen nu bewuster en zijn meer bezig met waar merken voor staan dan voorheen. Dit vraagt dat bedrijven en marketeers nog beter nadenken over de identiteit van het bedrijf en wat de toegevoegde waarde is zowel qua merk als bedrijf. Klanten laten immers niet zomaar meer hun data achter bij ieder willekeurig bedrijf. Dus als je dit goed weet neer te zetten dan creëer je nog meer onderscheid ten opzichte van je concurrenten, kan je meer klanten aan je binden en krijg je uiteindelijk meer inzichten in je klanten.
3. Waarop ligt de focus binnen jouw eigen marketingstrategie momenteel en waarom?
We hebben nu een focus op customer journey mapping & orchestration. Er zijn op dit moment zoveel touch points in een customer journey van een klant dat het een hele uitdaging is om een optimale en unieke klantbeleving gedurende deze gehele klantreis te bieden. Door alles duidelijk in kaart te brengen, kunnen we een en ander nog beter op elkaar afstemmen en éénduidiger en relevanter communiceren waardoor alles elkaar versterkt. Als eerdaags daar ook nog first-party data en Artificial Intelligence (AI) bijkomen dan kunnen we nog meer persoonlijker en 1-op-1 communiceren met onze klanten.
4. Wat was je grootste marketinguitdaging tot op heden, en wat leerde je hiervan?
Onze grootste uitdaging tot op heden is het SEO optimaliseren van onze website. We zijn helemaal bij de basis begonnen, omdat onze website en CMS-systeem hier niet goed op waren ingericht. Om dit project goed uit te voeren, zijn we nog meer in onze klanten (B2C en B2B) en hun klantreis gaan verdiepen. Dit om zo te achterhalen waar ze precies naar op zoek zijn, hoe ze zoeken en welke zoekwoorden ze gebruiken. Met als resultaat dat we niet alleen buyer personas hebben opgesteld, maar ook de hele structuur en navigatie van onze website moesten aanpassen. De buyer personas gebruiken we nu als leidraad voor alle marketingdisciplines. Met betrekking tot SEO optimalisatie zijn we nu bezig met de laatste loodjes. Het is een mega project, maar het heeft ons al op diverse vlakken meer inzichten en veel voordelen opgeleverd.
5. Noem een inspirerend voorbeeld van marketing in de bouw, buiten je eigen organisatie.
Wat ik momenteel inspirerend vind zijn bedrijven in de bouw die duurzaamheid in hun marketing gebruiken zonder greenwashing en echt een voorbeeld zijn van practice what you preach. Ik gebruik dit graag als inspiratie voor hoe we dit voor GROHE kunnen gaan toepassen.
6. Wat is jouw gouden marketingtip voor 2021?
Sta open voor alle veranderingen en blijf je zelf uitdagen. Staar je niet blind op één oplossing, één boodschap maar test, test en test. Kijk vervolgens wat het beste voor jouw doelgroep werkt en blijf als bedrijf vooral authentiek.
7. Volgend magazine komt een andere marketeer aan het woord. Wat zou je hem of haar graag willen vragen en waarom?
“Klantdata is dé sleutel tot succes voor de toekomst. Samen met alle marketing- en salesdata hebben we als markerteer een overload aan data. Hoe kijk jij hier tegenaan en hoe denk jij dat we straks nog het overzicht houden in alle data om het efficiënt in te zetten?”
8. Dan is er ook de gebruikelijke themavraag. Deze KwartaalVisie staat in het teken van social media marketing. Wat is jouw belangrijkste ‘do’ qua social media marketing en wat is volgens jou de belangrijkste don’t?
De belangrijkste ‘do’ voor mij is het creëren van engagement en interactie met je klanten op je socials om zo een sterk merk te bouwen. De belangrijkste ‘don’t’ is te veel productfocus in plaats van storytelling en relevant zijn. Als je samen met een hoofdkantoor werkt, gaat het daar vaak mis. Dit is precies waar wij ook nog de nodige uitdagingen hebben.
9. In de vorige editie was Claudia Stütz (Knauf BV) aan het woord en zij vroeg zich het volgende af: “Artificial Intelligence is al jaren een veelbesproken trend. Hoe kijk je hier tegenaan en hoe denk jij dat dit het marketingvak in de toekomst verandert?”
Ik zie dit alleen maar als een zeer positieve trend. Marketing wordt dan persoonlijker en meer maatwerk waardoor het alleen maar effectiever wordt en uiteindelijk een hogere ROI gaat opleveren. Hierbij is echter wel de kwaliteit van data van essentieel belang. Hoe beter de data hoe meer je met AI kan en hoe beter de resultaten. Bovendien blijft een goede samenwerking tussen mens en machine onvermijdelijk.
Dit artikel is afkomstig uit BouwKennis KwartaalVisie Q1 Immersive Content