Marketingtrend van het moment: Growth Marketing

Sharing is caring!

Growth Marketing is een marketingprincipe dat in toenemende mate populair wordt binnen de sector. Het combineert de top 3 marketingtrends van dit moment. Lees in dit artikel wat het is en waarom het de manier verandert hoe jij naar marketing kijkt.

Dit artikel is gepubliceerd in ons eigen magazine de BouwKennis+ waar wij twee keer per jaar in de nieuwste bouwtrends, marktontwikkelingen en marketingstrategieën duiken. 

Wat is Growth markting?

Misschien ben je al bekend met Growth Hacking, de voorhanger van Growth Marketing. Het principe van Growth Hacking is om groei te realiseren met geautomatiseerde marketing op een kosteneffectieve manier. Growth Marketing bouwt voort op dit principe door dezelfde datagerichte aanpak te hanteren en vervolgens te implementeren vanuit verschillende perspectieven. Growth Marketing draait dan ook om het afbreken van de traditionele hokjes binnen de marketing. Met maar één doel voor ogen is Growth Marketing volledig gericht op het realiseren van groei door de klantreis (customer journey) te optimaliseren. Deze aanpak verandert de manier waarop marketeers te werk gaan en welke competenties belangrijk zijn bij het inrichten van een marketingteam.

De scheiding tussen generalisten en specialisten verdwijnt

Op dit moment kunnen de marketeers van bedrijven in de bouw- en installatiesector in twee categorieën worden opgedeeld: generalisten en specialisten. De generalisten zijn de interne marketeers die zorgen dat organisaties zichtbaar zijn en
dat de marketingmachine kan blijven draaien. De specialisten zijn de motorolie die ervoor zorgen dat de machine soepel loopt en dat de machine meer vermogen heeft. Dit is waar een nieuw soort marketeer zijn entree in de bouwsector maakt, de t-vorm marketeer (zie afbeelding 1):

Afbeelding 1: De T-vorm marketeer is heeft een brede kennis en kan inspringen waar nodig maar bezit tegelijkertijd het vermogen om met verdiepende kennis omzetstromen te versterken

De generalisten hebben kennis van verschillende marketingaspecten, maar missen vaak de verdiepende kennis om complexe problemen op te lossen. Specialisten daarentegen hebben veel meer kennis beschikbaar om complexe vraagstukken op te pakken, maar zijn dan weer beperkt in het aantal gebieden waarop zij die kennis kunnen toepassen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een SEO specialist die wordt gevraagd om een productvideo te maken, of een marketingmedewerker die een volledige advertentiecampagne moet optuigen.

De opkomst van de T-vorm marketeer

Marketingteams zijn nu vooral horizontaal ingericht. Dit houdt in dat verschillende personen met specifieke vaardigheden samenwerken om doelen te behalen. Door het verdwijnen van de grens tussen generalisten en specialisten verschuift dit naar teams die verticaal ingericht zijn op basis van ervaring.

De T-vorm marketeer is vaardig in de verschillende aspecten van het genereren van omzetgroei. Een goed werkend marketingteam van T-vorm marketeers is hierdoor in staat om:

  • Snel taken van elkaar over te nemen
  • Meer manuren binnen kortere tijd aan projecten te besteden
  • Makkelijker kennis over te dragen aan elkaar en nieuwe marketeers

De T-vorm marketeer ontstond onder andere uit de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt. Het is een geweldige kans voor bedrijven die zowel resultaatgericht als kosteneffectief hun marketingteams willen inrichten.

De marketingscope in de bouw verandert

Marketing kan worden opgedeeld in drie categorieën: creatieve-, datagedreven- en geautomatiseerde marketing. Voorheen was het mogelijk om resultaat te behalen door uit te blinken in één van deze aspecten of een deel van meerdere. Het wordt tegenwoordig
steeds belangrijker om alle marketingaspecten effectief te combineren en uit te blinken in het totaalplaatje (zie afbeelding 2). Hier is het groeiend succes van Growth Marketing en het toewerken naar een geoptimaliseerde customer journey nog duidelijker zichtbaar. Enerzijds betekent het dat het belangrijker dan ooit is dat marketingprocessen goed worden ingericht. Marketeers moeten sneller en efficiënter tot een eindresultaat kunnen komen. Anderzijds ziet de klant hier tijdens de customer journey steeds minder van. Iedere interactie die een (potentiële) klant heeft met een bedrijf is gericht op het overbrengen van een unieke waardepropositie in elke stap van de marketingtrechter.

Afbeelding 2: In Growth Marketing komen alle drie de kernprincipes van marketing effectief en naadloos samen 

De Growth marketing funnel

De meeste marketeers kennen de marketingtrechter wel. Dit is de standaard manier waarop marketeers interesse opwekken, vasthouden en converteren naar omzet. De verandering in de marketingscope wordt zichtbaar in de manier waarop er aan de marketingtrechter gewerkt wordt met Growth Marketing. De gehele trechter wordt meegenomen in het verbeteringsproces. Het draait om de totaalervaring die wordt ontworpen en geïmplementeerd door marketeers met kennis en ervaring van de gehele funnel. Ieder onderdeel is geoptimaliseerd om de meest optimale waardepropositie voor de klant te creëren. Er is dus ook geen definitief eindresultaat. De gehele funnel is constant in een staat van innovatie en verbetering (zie afbeelding 3).

Kort samengevat zorgt Growth Marketing voor het volgende:

  • Door een datagerichte aanpak en marketeers met een breder arsenaal aan kennis en ervaring worden verbeterpunten sneller herkend.
  • Verbetering en innovatie van de marketingtrechter worden sneller en makkelijker doorgevoerd door een bredere kennisbasis in een Growth Marketing-team.
  • Kennis blijft beter bewaard binnen een organisatie en er is minder afhankelijkheid van één persoon om bepaalde werkzaamheden te verrichten. Dit maakt Growth Marketing aantrekkelijk voor een duurzamer personeelsbeleid.
  • De resultaatgerichte insteek van Growth Marketing faciliteert een betere overdracht van de waardepropositie van een organisatie. Dit leidt tot effectievere marketing en draagt bij aan de kern van marketingwerkzaamheden, het genereren
    van omzet.

Afbeelding 3: de marketingfunnel wanneer Growth Marketingprincipes worden toegepast

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner