Home » Blog » Online leads genereren: Data verzamelen

Online leads genereren: Data verzamelen

We zijn nog steeds echte jagers en verzamelaars. Gingen we ooit uit op voedsel, vandaag is data een van onze eerste levensbehoeften. Ongemerkt zijn we er de hele dag mee bezig. In huis, op het werk en in onze vrije tijd. Regelmatig krijg ik de vraag of ik even mee kan kijken naar een piepklein, maar heel belangrijk stukje van die data. Ik heb het over Google Analytics, want hier heb je eigenlijk een routeplanner bij nodig. Hoe kom je erachter wat je websitebezoekers nu eigenlijk doen, waar ze vandaan komen en waar ze naartoe willen? Of eigenlijk zijn de echte vragen: hoe krijg ik de websitebezoekers daar waar ik ze wil op de site, zodat ik weet wie het zijn, wat ze nodig hebben en hoe zet ik die data om naar een systeem waarmee ik gericht online leads kan genereren? In dit blog leg ik uit welke basisdata je nodig hebt en welke tools je daarbij kunnen helpen.

Wat voor data heb je hiervoor nodig?

Je wilt weten hoe je bijna-klant zich gedraagt en je wilt uiteindelijk weten wie die bijna-klant is. Om te beginnen kun je in Analytics zien via welke kanalen je de meeste websitebezoekers trekt. Komen ze organisch (via de zoekresultaten) binnen? Of juist via een campagne van Ads, social media, e-mail of een externe link? Per kanaal filter je dan verder op bijvoorbeeld de bezochte pagina’s.

Data die iets vertellen over gedrag van je websitebezoekers

Niet iedereen die jouw website bezoekt heeft dezelfde behoeften. Daarom is het handig om je bezoekers ook op je website te labelen. Hoe? Door op je socials en in je mailings gebruik te maken van een UTM-link. Dit is de link van je websitepagina waar je naar verwijst, die je met de tool Campaign URL Builder aanvult met extra gegevens als campagne bron (bijvoorbeeld nieuwsbrief), campagne medium (bijvoorbeeld e-mail) en campagne naam (Nieuwsbrief Mei 2021). Het verkeer dat door Analytics wordt geregistreerd, wordt dan niet op een grote hoop gegooid. Je ziet per campagne precies welke stappen je websitebezoekers vervolgens op je site genomen hebben. Of waar ze veel te vroeg zijn afgehaakt. Ook dat is natuurlijk waardevolle info.

Data over je websitebezoekers

Er zijn tools beschikbaar die je kunt implementeren op je website, zodat je ziet welke bedrijven je website bezoeken. Het aantal bezoeken en de bezochte pagina’s zegt iets over welke behoefte er binnen dat bedrijf bestaat. Je weet dan alleen niet welke personen dat zijn. Als je al contacten bij dit bedrijf hebt, kun je deze natuurlijk benaderen. Zo niet, wordt het al een stuk lastiger om deze lead op te volgen. Daarom is het belangrijk dat je ook persoonsgegevens verzamelt van je websitebezoekers. Dit doe je door de juiste call-to-actions toe te voegen, op je website of via advertenties op je socials en via Ads. Vraag je bezoekers hun gegevens achter te laten in ruil voor bijvoorbeeld een waardevolle whitepaper, een monster of gratis deelname aan een event.

Het gezicht achter de data

Je kunt ervoor kiezen, dat is in ieder geval wel het makkelijkste, om al je data geautomatiseerd in één systeem te verzamelen, je CRM- of mailingsysteem bijvoorbeeld. Hier kun je verschillende datastromen, bijvoorbeeld die van je social media campagnes en je mailings met elkaar combineren. Je hebt dan op één plek altijd het meest recente overzicht. Het is vaak zelfs mogelijk om het systeem bij een aantal ‘triggers’ een melding te laten geven dat er bij een bepaalde prospect of klant ‘activiteit’ wordt gesignaleerd. Tijd om dit contact, oftewel deze hot lead, persoonlijk te benaderen voor een ‘echte’ kennismaking en een onweerstaanbaar aanbod.