Onmisbare onderbouwing van jouw strategie

Sharing is caring!

Na het einde van de bouwvak is de bouwkolom weer bezig met de jaarlijkse strategiebepaling. Daarin staat duurzaamheid vanzelfsprekend hoog op de prioriteitenlijst. Maar hoe vanzelfsprekend is dat eigenlijk? Uit het zojuist verschenen BouwKennis Jaarrapport blijkt namelijk dat duurzaamheid toch vooral een ‘feestje’ is van toeleveranciers. Dus aan het begin van de bouwketen. En weet jij als fabrikant of groothandel hoe het staat met de investeringsbereidheid van jouw concullega’s?

Om die laatste vraag maar meteen te beantwoorden: die is op het gebied van uitbreiding met één of meer nieuwe locaties erg laag. Fabrikanten en groothandels stoppen hun geld liever in modernisering respectievelijk uitbreiding van hun bestaande vestigingen. Het zijn zomaar wat resultaten uit het kersverse Bouwkennis Jaarrapport Nederland die je graag meeneemt in de overwegingen voordat de inkt van je nieuwe bedrijfs- en/of marketingstrategie is opgedroogd. Uit eigen onderzoek, dat deel uitmaakt van het Jaarrapport, blijkt verder dat partijen over de volle breedte van de bouwkolom optimistisch zijn over de verwachte omzetten. Klusbedrijven zijn bovendien meer dan gemiddeld tevreden over de behaalde omzet ten opzichte van vorig jaar. Ook de stemming onder de onderzochte installateurs en aannemers B&U is overwegend positief.

Onmisbare schakel

Qua marketingbenadering wordt sectorbreed massaal ingezet op betrouwbaarheid als belangrijkste verkoopargument. Dit geldt in het bijzonder voor klusbedrijven, installateurs en aannemers. Uitzonderingen zijn de W-installateurs die zich door de aard van hun werk, waarbij energie-efficiënte oplossingen inmiddels de norm zijn, meer met duurzaamheid profileren. Fabrikanten zien voor zichzelf vooral een belangrijke rol weggelegd als kennis- en adviespartner. Als kennisleider kunnen zij uitvoerende partijen volop ondersteunen te midden van de energie-, grondstoffen- en circulariteitstransitie. En zich daardoor onmisbaar maken als schakel in de bouwketen.

Veelheid aan bouwthema’s

Groothandels richten zich, tot slot, vooral op klantgerichtheid om zich te onderscheiden. Door het aanhoudende tekort aan personeel en technische kennis is ondersteuning op diverse vlakken essentieel. Door slimme logistiek en praktische oplossingen te bieden, zoals afvalvrije bouwplaatsen, spelen groothandels een cruciale rol in het efficiënter maken van het werk van uitvoerende partijen. Het omvangrijke Jaarrapport diept nog veel meer thema’s uit, waaronder biobased en industrieel/prefab bouwen, ontwikkelingen in de renovatiemarkt, typen huishoudens en macro-economische pijlers.

Ben jij op zoek naar specifieke data of informatie om jouw strategie mee te onderbouwen? De nieuwste editie van het Jaarrapport Nederland is uit! Heb je vragen over de specifieke inhoud of wil je het rapport meteen ontvangen? Neem dan gerust contact met ons op via info@bouwkennis.nl of tel. 010-206 6996

 

 

 

 

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner