Persbericht- Onderzoek: bouwmaterialenfabrikanten ervaren uitdagend jaar

Sharing is caring!

Van de Nederlandse fabrikanten in de bouw- en installatiesector heeft 6% plannen om komend jaar nieuwe productlocaties te bouwen. Dit is een daling ten opzichte van vorig jaar. De focus ligt bij fabrikanten vooral op het upgraden en moderniseren van bestaande locaties. Dit blijkt uit het BouwKennis Jaarrapport Nederland van marktinformatiespecialist BouwKennis. De data uit het onderzoek laten zien dat het afgelopen jaar uitdagend is ervaren door fabrikanten. Onder andere de beoordeling van het productie- en afzetvolume bevestigt dit.

Investeringen productlocaties

De onderzoeksresultaten wijzen op voorzichtigheid bij fabrikanten. Zo’n 6% geeft aan plannen te hebben om komend jaar nieuwe productlocaties te bouwen voor de Nederlandse markt. Een jaar eerder was dit 11%. De focus ligt bij fabrikanten vooral op het upgraden en moderniseren van bestaande locaties (43%). Het aandeel fabrikanten dat sluiting van locaties voor ogen heeft is net zo hoog als in 2023 (7%).

De daling in procentpunten in fabrikanten die van plan zijn nieuwe productlocaties te openen, hoeft uiteraard niet volledig door een gebrek aan investeringsruimte of uit voorzichtigheid te komen. De afgelopen jaren investeerden diverse fabrikanten bijvoorbeeld al flink in het opschalen van hun productie.

Productie- en afzetvolumes

Hoe heeft uw productie- en afzetvolume in Nederland zich ontwikkeld in het afgelopen jaar? Een redelijk aandeel fabrikanten noteert een stijging van productie en verkopen. Het aandeel bedrijven waarvan de productie en afzet stijgt, neemt echter af na een sterke groei een jaar eerder.

De meting van vorig jaar noteerde nog een aandeel van 49% dat het productievolume zag stijgen (waarvan 13% sterk). Bij de meting van dit jaar komt dit percentage uit op 31% (7% met een sterke stijging). Waar vorig jaar nog 50% van de fabrikanten een stijging van het afzetvolume noteerde (17% sterk), is dit nu 37% (9% sterk). Per saldo (stijging – daling) komt de beoordeling van het productievolume op -1. Voor afzetvolume is dit 3.

Onzekerheid markt

Naast investeringen in locaties en productie- en afzetvolumes, zijn fabrikanten onder andere ondervraagd over hun import, export, prijsverhogingen, capaciteit, marketingbudget, etc. Over de hele linie stralen de uitkomsten voorzichtigheid uit. Inflatie, rentetarieven, en politieke turbulentie hebben gezorgd voor toenemende onzekerheid op de markt. Dit heeft de verkoop- en investeringsdynamiek voor fabrikanten en hun klanten beïnvloed. De impact van deze ontwikkelingen verschilt per deelsector en type fabrikant.

BouwKennis Jaarrapport Nederland

Het BouwKennis Jaarrapport Nederland is een toonaangevend onderzoek dat jaarlijks wordt uitgevoerd onder diverse partijen in de bouwketen. Het onderzoek biedt waardevolle inzichten in marktontwikkelingen en helpt bedrijven om hun strategie te optimaliseren.

Meer over BouwKennis

BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Onze producten ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van hun beleid. Kijk op www.bouwkennis.nl voor meer informatie.

Einde persbericht

Noot voor de redactie: Wilt u meer informatie, dan kunt u contact opnemen met Marc van Wijk (marc.van.wijk@bouwkennis.nl 010 206 69 96). Wanneer u (delen van) dit bericht publiceert, ontvangen wij graag een bewijsexemplaar. U kunt dit versturen naar: BouwKennis B.V., Max Euwelaan 51, 3062 MA Rotterdam of marcom@bouwkennis.nl

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner