Home » Blog » Recyclebare content: slaap niet op je eigen goudmijn

Recyclebare content: slaap niet op je eigen goudmijn

Het is Global Recycling Day. We zijn vandaag extra bezig met het recyclen en hergebruiken van materialen en afval… maar ook content! Veel bedrijven zitten namelijk op een goudmijn aan herbruikbare content zonder dat ze het beseffen. In het kader van Global Recycling Day geven wij jou daarom enkele tips mee zodat je slim en efficiënt gebruik kan maken van je eigen content.

Ontdek je content

Eerst even oriënteren. Kijk eens naar wat voor content er allemaal is. Er is door de jaren heen misschien best veel content gemaakt. Waar begin je? Check eerst de logische vindplaatsen zoals je website(s) en socialmediakanalen. Of een gedeelde netwerkschijf met daarop tal van documenten. Ook je collega’s kunnen nuttige bronnen zijn. Met welke content hebben zij zich beziggehouden de afgelopen jaren? Er is genoeg te ontdekken.

Aandachtspunten

Natuurlijk kan je niet alles wat je tegenkomt zomaar opnieuw inzetten. Het is de bedoeling dat je de content nét even een nieuw jasje aantrekt zodat deze fris overkomt op je doelgroepen. Maar hoe kies je de juiste content uit om te gebruiken? Wij hebben een aantal aandachtspunten waar je op kunt filteren:

  1. Relevantie

Hoe relevant is de content in deze tijd? Een onderzoek van 2014 kan al lang achterhaald zijn door nieuwe feiten en een gewaagde inhaker van tien jaar terug kan vandaag de dag controversieel overkomen. De truc is om dit soort content als inspiratie te gebruiken voor nieuwe content. Een oud onderzoek kun je vergelijken met een nieuw onderzoek en een oude inhaker omtoveren naar een nieuw idee.

  1. Vorm

Niet alle content is geschikt voor elk kanaal. Een uitgebreid onderzoeksrapport moet voor social media eerst concreet worden gemaakt door de belangrijkste inzichten samen te vatten in een visueel aantrekkelijk format. Andersom kan ook, meerdere blogs of posts over hetzelfde onderwerp kun je ombouwen tot een longread of whitepaper. Wees creatief en laat je inspireren.

  1. Afwisseling

Natuurlijk moet je niet te veel in herhaling vallen. Het afwisselen van content is daarom ontzettend belangrijk. De ene keer recycle je een blog van 2 jaar geleden tot een infographic en een andere keer zet je wat content van je website op de socials. Wissel tussen contentvormen en varieer gerecyclede content met nieuwe content. Zo blijf je je doelgroepen betrekken en verrassen.

  1. Analyse

Hoeveel succes had de content toen? Kwamen er weinig leads uit of had je juist veel interactie met jouw doelgroep? Kijk eens met een kritische blik naar de inhoud of vertaal het naar een andere contentvorm indien nodig. Belangrijk is dat de prestaties van je content meetbaar zijn zodat je het succesvol kan hergebruiken.

  1. Doel

Wat is het doel van je content? Content plaatsen om het plaatsen leidt tot niets. Bepaal je doelstellingen en kijk naar hoe die jou helpen om te groeien als organisatie. Moeten ze aan de hand van je content geïnteresseerd raken in een bepaald product? Moeten ze een contactformulier invullen of moeten meer mensen je volgen op social media? Een link aanklikken? The sky is the limit.

Ga aan de slag

Nu heb je de content gevonden die je wilt hergebruiken en kan je aan de slag. Naast het herschrijven van de inhoud of de content omzetten naar een ander kanaal zijn er nog andere manieren waarop je je content slim kunt hergebruiken. Terugblikken zijn leuk om terug te kijken op je content van toen. De best gelezen blogs of leuke evenementen van vorig jaar kunnen nog een keer in het zonnetje worden gezet. Ook externe kanalen kunnen handig zijn. Probeer eens je content op een andere website terug te laten komen. Je bereikt hiermee een ander publiek en wie weet komen hier weer nieuwe leads uit.

Weet jij al waar je mee aan de slag gaat? Wat je ook kiest, BouwStijl Media staat altijd klaar om je te ondersteunen waar nodig. Neem gerust contact met ons op en wie weet halen we binnenkort samen het beste uit jouw contentstrategie.