Relevant blijven in een zee van content? Kijk eerst eens naar de basis!

Sharing is caring!

Steeds meer organisaties omarmen de kracht van contentmarketing. Terecht, wat mij betreft. Het is anno 2018 echt dé manier om stakeholders te bereiken, online te spreken en te binden. De populariteit van contentmarketing zorgt echter wel voor een enorme overload aan beschikbare informatie. Hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie in deze zee aan informatie nog wordt gevonden?

De bouwsector bevindt zich meer dan ooit in een transitie. Onder invloed van grote maatschappelijke vraagstukken als duurzaamheid en de veranderende bouwopgave, wordt er kritisch naar de manier van bouwen en de daarbij horende rollen gekeken. In dit veranderende landschap is een contentmarketingstrategie een ijzersterk middel om de meerwaarde van de organisatie helder uit te leggen, te onderstrepen en te positioneren. Niet voor niets kiezen partijen in onze sector steeds vaker voor de inzet van content.

Veel middelmatige content

De keerzijde van de populariteit van contentmarketing is een enorm overaanbod aan content. Deze aangeboden content is vaak een doel op zich en voegt daardoor niets toe voor de beoogde lezer of kijker. Een zee aan middelmatige blogs, vlogs, infographics, etc. is het gevolg. Nooit schrijven om het schrijven, is mij vele jaren geleden al geleerd. Het lijkt nu echter wel steeds meer te gebeuren, juist omdat bedrijven de contentmarketingtrein niet willen missen.

Strategie is een must

De vraag die mij dan ook regelmatig wordt gesteld is: hoe zorg ik ervoor dat mijn organisatie in deze overload aan informatie wordt gevonden? Het antwoord is zowel erg simpel als een uitdaging: door altijd top content te leveren die uniek en relevant is voor de doelgroep.

Dat betekent gek genoeg dat er veelal juist even een stapje terug moet worden gedaan. Een goede strategie gebaseerd op basisprincipes als een duidelijk doel en inzicht in de doelgroep is in dit overvolle landschap namelijk nog belangrijker. Alleen met een duidelijke strategie is het mogelijk om echt structureel en op lange termijn de juiste onderscheidende content te leveren.

Vijf vragen voor een solide basis

Geen contentmarketingstrategie is gelijk. Een contentmarketingstrategie is ook geen instant oplossing voor alle marketinguitdagingen en er ligt ook geen blauwdruk die succes garandeert. Er zijn uiteraard wel basiselementen die de pijlers vormen onder elke goede contentstrategie. Wil je even een stap terug voor een solide basis? Ik heb vijf vragen voor je opgesteld. Het lijken misschien no-brainers, maar ze worden dus vaak vergeten en gaan je zeker helpen:

1. Wat is mijn doel?

Het creëren van content is nooit een doel op zich. Formuleer aan welke doelstelling de contentmarketingstragie moet bijdragen. Maak een plan en respecteer het. Zet de doelstelling op een zo helder mogelijke manier op papier. Deel deze doelstelling met de interne organisatie, dit zorgt voor focus en draagkracht.

2. Voor wie maak ik content?

Formuleer duidelijk voor wie je schrijft en zorg vooral dat je ze door en door kent. Breng in kaart tegen welke vraagstukken de doelgroepen in de praktijk oplopen en stem de content hier op af.

3. Hoe ben ik onderscheidend?

Net als bij alle andere vormen van marketingcommunicatie, zal ook content onderscheidend moeten zijn. In het geval van content gaat het er met name om dat het waarde toevoegt voor de ontvanger. De basis hiervoor ligt vaak grotendeels in de vraagstukken die worden behandeld (wat leeft er onder de doelgroep?). Ook de essentie van de organisatie (waarom doen we wat we doen?) en een vernieuwende visie op belangrijke onderwerpen voor de markt zullen hier een bijdrage aan leveren. Content die zich op dit snijvlak van waardetoevoeging, bedrijfsidentiteit en nieuwe inzichten bevindt, is vrijwel altijd onderscheidend en onmogelijk te kopiëren door de concurrentie.

4. Wat is de juiste vorm?

Aan content kan op vele manieren vorm worden gegeven en elk middel heeft zo zijn eigen plus- en minpunten. Denk bij het kiezen van het juiste middel aan het doel en de doelgroep. Voor wat uitgebreidere kennisverschaffing kunnen blogs zeer geschikt zijn. Met een korte video kun je in weinig tijd een eerste indruk geven van je bedrijf of concept. Hierbij geldt natuurlijk dat het belangrijk is om te weten welke kanalen op welk moment een rol spelen in de klantreis van je doelgroep.

5. Wat wordt mijn plan?

Het is noodzakelijk om de content op regelmatige basis te verspreiden en om met de doelgroep in contact te blijven. Maak een contentkalender, zodat je een goed overzicht hebt van wat je wanneer wil publiceren. Denk hierbij ook na over de thema’s die je wil behandelen en zorg ervoor dat de verschillende uitingen elkaar versterken.

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner