Wie ben jij eigenlijk? En laat je dit wel goed zien op social media? De verschillende social media platformen zijn namelijk een goed middel om te laten zien wie je als bedrijf bent en je te onderscheiden van jouw concurrenten. Hiermee kun je het karakter en de persoonlijkheid van je bedrijf benadrukken.
Ik hoor je al denken, hoe kan ik mijn posts persoonlijker maken? Een makkelijke manier om dit te bereiken, is door de hulp van je medewerkers in te schakelen. Deze kennen alle ins and outs van het bedrijf en kunnen dus voor verrassende, vernieuwende en authentieke content zorgen. Probeer ook meer dan alleen maar producten te promoten op social media. Door regelmatig kennis te delen, die de interesse wekt bij jouw doelgroep, wordt jouw LinkedIn-pagina echt interessant en heb je zo meer volgers te pakken.
Denk echter niet dat je klakkeloos maar informatie kan droppen op alle mogelijke social media platformen en dat succes dan is verzekerd. Het is erg belangrijk dat je van tevoren een strategie opstelt. Bedenk bij jezelf: Wat moet bereikt worden met social media? Wie moet bereikt worden met social media? Wat wordt de boodschap die ik wil overbrengen? Pas als je deze vragen hebt beantwoord, kun je aan de slag met het testen van ideeën. Maak verschillende soorten posts, op verschillende tijdstippen en op verschillende platformen. Doe vooraf goed onderzoek naar de interesses van de doelgroep. Weet waar ze dagelijks tegenaan lopen en waar ze ‘s nachts wakker van liggen. Op welke social media platformen zijn zij actief? Maar vergeet ook vooral niet achteraf onderzoek te doen naar de resultaten van de posts. Zijn de vooraf opgestelde doelen behaald en is de doelgroep ook daadwerkelijk bereikt?
Het is ook zeker geen eenzijdige relatie. Ga er maar vanuit dat je terugkoppeling kunt verwachten van je volgers. Dit kan ook zeer waardevol zijn. Zo kun je achter problemen komen die klanten ervaren en ze misschien ook direct advies geven of helpen. Verder krijg je meer inzicht in de interesses van je volgers en hier kun je natuurlijk op inspelen met volgende posts. Daarnaast kun je social media ook inzetten voor mededelingen, statements en kun je o cieel reageren op een gebeurtenis.
Al met al kan social media heel goed ingezet worden om te laten zien wie jij als bedrijf nou echt bent. Dat vinden klanten namelijk steeds belangrijker. Social media of een ander platform moet natuurlijk wel bij jou, je ambities en je mogelijkheden passen. Ben je al ergens actief? Denk dan goed na of je op dit moment wel alles uit je social mediakanalen haalt. Lukraak posten voelt aan alsof je lekker bezig bent, maar een doordacht plan levert je gewoon veel meer op.