TikTok-ban in Amerika: Wat betekent dit voor contentmarketeers in de bouw?

Sharing is caring!

Op 19 januari 2025 heeft het Hooggerechtshof van de Verenigde Staten een wet bekrachtigd die het Chinese moederbedrijf ByteDance verplicht om TikTok vóór deze datum te verkopen aan een niet-Chinese koper, vanwege nationale veiligheidsrisico’s. Bij het uitblijven van een verkoop wordt het Amerikaanse app-stores verboden de applicatie aan te bieden of updates te verstrekken, wat resulteert in een geleidelijke verslechtering van de functionaliteit van TikTok in de VS.

Impact op Nederlandse contentmarketeers bij fabrikanten en handelaren

Hoewel deze ontwikkeling zich in de Verenigde Staten afspeelt en er in Europa geen aanleidingen zijn om aan te nemen dat er een verbod op de app komt, kunnen er indirecte gevolgen zijn voor Nederlandse contentmarketeers. Het is essentieel om deze potentiële gevolgen te herkennen voordat ze daadwerkelijk problematisch worden.

  1. Beperkte toegang tot Amerikaanse trends en innovaties

    Historisch gezien fungeren de Verenigde Staten als een broedplaats voor digitale trends en innovaties. Een aanzienlijk deel van de content op TikTok die in Nederland wordt geconsumeerd, is van Amerikaanse oorsprong. Met het wegvallen van Amerikaanse gebruikers kunnen Nederlandse contentmarketeers minder inspiratie halen uit Amerikaanse trends. Dit kan leiden tot een verschuiving waarbij Europese contentmakers zelf creatiever moeten worden. Is dit negatief? Dat hoeft zeker niet! Dit biedt alleen maar meer kansen voor Nederlandse bedrijven om met nieuwe creatieve ideeën de spotlight te pakken.

    Bron: ND.nl
  2. Verandering in contentdynamiek en algoritmevoorkeuren

    Het vertrek van Amerikaanse content kan het algoritme van TikTok beïnvloeden, waardoor lokale content meer zichtbaarheid krijgt. Dit biedt kansen voor Nederlandse contentmarketeers om een prominenter publiek te bereiken. Echter, het is onzeker of dit op de lange termijn voldoende is om de betrokkenheid van gebruikers te behouden, aangezien trends vaak een mondiale oorsprong hebben. Een belangrijk punt voor contentmarketeers in de bebouwde omgeving is dus om de gebruikersaantallen van TikTok goed in de gaten te houden.

  3. Heroriëntatie van marketing- en advertising strategieën 

    Met de mogelijke afname van Amerikaanse invloed op TikTok, kunnen Nederlandse contentmarketeers in de bouw- en installatiesector overwegen om hun strategieën aan te passen. We zien verschillende bedrijven, zowel fabrikanten als uitvoerende partijen, aanzienlijk succes behalen met hun contentstrategie op TikTok. Doordat meer dan de helft van de geconsumeerde filmpjes in het afgelopen jaar van Amerikaanse oorsprong waren kan dit dus betekenen dat het contentvolume op TikTok gaat afnemen en dat de ”viewers” meer short-form content op andere platformen gaan consumeren.

Wat kan jij als contentmarketeer doen?

Hoewel het dreigende TikTok-verbod in de Verenigde Staten geen directe operationele impact heeft op Nederlandse contentmarketeers in de bebouwde omgeving, zijn de indirecte gevolgen niet te negeren. Daarom hebben onze contentmarketeers bij BouwKennis ContentCreatie de volgende tips:

  • Monitoring van trendcijfers: Houd de internationale ontwikkelingen rondom TikTok nauwlettend in de gaten om tijdig te kunnen anticiperen op veranderingen die jouw contentstrategie kunnen beïnvloeden. Hier speelt vooral Europese wet- en regelgeving een belangrijke rol.
  • Diversificatie van platforms:
    • Overweeg het inzetten van meerdere socialmediaplatforms voor contentdistributie om afhankelijkheid van één platform te verminderen en het bereik te maximaliseren. TikTok heeft zeker geen monopolie meer op short-form content dus haal het meeste uit de verschillende platformen waar je dit type content kunt publiceren. Denk aan Youtube Shorts, Instagram Reels en LinkedIn short video waar je dezelfde content kunt publiceren.
    • Behalve distributie bieden andere platformen ook kansen om inspiratie op te doen. Het format van short-form content is hetzelfde maar de stijl en trends van virale content zijn vaak anders. Gebruik deze platformen dus ook om inspiratie op te doen en personaliseer content om te passen bij de succesformule van ieder platform.
  • Gebruik vaker lokale trends: Focus op het creëren van content die inspeelt op lokale trends en behoeften binnen de Nederlandse markt, om zo de betrokkenheid van jouw doelgroepen in de Nederlandse markt te vergroten. Je verhoogt hiermee de hoeveelheid kijkers die zich herkennen in jouw specifieke contentniche.

Is de TikTok-ban een reden om je zorgen te maken over jouw contentstrategie of wil je voorlopen op de nieuwste contenttrends? Neem dan vooral contact met ons op via altijdopdehoogte@bouwkennis.nl als je jouw eigen short-form contentstrategie aan de slag wilt. BouwKennis ContentCreatie denkt graag met je mee!

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner