Tips voor een unieke tone of voice

Sharing is caring!

 

“Je toon staat me niet aan / Uit de toon vallen / Voer de boventoon”

Hoe maakt u het? Dat klinkt een beetje gek, hè? Dat komt waarschijnlijk omdat je deze schrijfstijl hier niet gewend bent. Zo’n stijl wordt ook wel ‘tone of voice’ genoemd en het is een belangrijk begrip voor een onderscheidende merkidentiteit en een goed imago. Maar waarom dan, en hoe zet je dit in?

Wat is een tone of voice?

Net zoals dat iedere persoon een stem heeft, heeft een organisatie dat ook. De stem van de organisatie is dus de manier waarop je berichten communiceert naar je doelgroep. Dit varieert van de teksten die op je website staan tot de manier waarop je reageert op Facebookberichten. Het gaat niet alleen om de inhoud van je bericht, maar ook hoe je het overbrengt. Het is dus vanzelfsprekend dat een goed afgestemde tone of voice rekening houdt met een aantal factoren: de doelgroep, de merkidentiteit, het tekstdoel en de media (verspreidingskanalen). Denk jij bewust na over welke tone of voice jouw bedrijf hanteert?

Herkenbaar en het schept een band

Een consistente tone of voice maakt de organisatie herkenbaar en is daarom een manier om je te onderscheiden van de concurrentie. Dat is natuurlijk erg belangrijk als je je bedrijf goed op de kaart wilt zetten. Daarnaast kun je met de tone of voice bepalen hoe klanten jouw organisatie zien. Het heeft dus invloed op het imago van jouw organisatie. Daarnaast creëert een weloverwogen tone of voice een band met de doelgroep. Uit onderzoek blijkt dat de tone of voice invloed heeft op de mate van betrouwbaarheid én op de koopintentie. Klanten vinden een bedrijf betrouwbaarder overkomen wanneer de tone of voice aangenaam is voor de doelgroep en zijn dus eerder geneigd om hier iets aan te schaffen. Het is dus zeker de moeite waard om hier iets mee te doen!

Tips voor jouw unieke tone of voice

Tip #1. De stem van de organisatie moet afgestemd zijn op de doelgroep, dus bepaal die doelgroep. Probeer te schrijven zoals je gewoonlijk een klant zou toespreken. Maak één of meerdere persona’s die jouw doelgroep weerspiegelen. Dit helpt je om je in te leven in een bepaald type consument. Schrijf je berichten vervolgens voor deze persona.

Tip #2. Denk na over je merkidentiteit. Hoe zou je je organisatie omschrijven? Denk aan kernwoorden als: persoonlijk of zakelijk, modern of traditioneel, toegankelijk of exclusief. Ga je voor een formele uitstraling, zet dit dan door op verschillende kanalen, dus zowel op de website als op sociale media.

Tip #3. Over die kanalen gesproken, houd altijd het medium in je achterhoofd. Dit speelt onder andere een rol bij de opbouw van je verhaal en de woorden die je kiest. Een bericht op sociale media moet veel likes krijgen en gedeeld worden. Een promotiefilmpje moet bondig zijn en toch bij de kijker blijven hangen.

Tip #4. Het tekstdoel hangt natuurlijk nauw samen met het kanaal waarop de boodschap verspreid wordt. Wil je de doelgroep informeren, activeren of amuseren? Een informatieve tekst kan wat formeler zijn dan een activerende tekst, waarbij je meer wervende termen gebruikt.

Tip #5. Durf te experimenteren en kijk vooral wat werkt. Is er een bepaalde stijl die veel interactie met de doelgroep triggert? Zo niet, probeer dan eens wat anders!

Tip #6. Wanneer je de perfecte stem gevonden hebt, stem dan de violen gelijk. Nogmaals, wees consistent. Communiceer de richtlijnen van je tone of voice aan alle medewerkers, zodat iedereen hiervan op de hoogte is en bij de gekozen stem kan blijven.

Dus ga er eens voor zitten, en ontdek jouw stem!

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner