Rotterdam, 11 juli 2022 – Binnen de handel zien we bij een groot aantal partijen een
toegenomen bereidheid om tijd en moeite te investeren om online de goedkoopste optie te
vinden. Men zoekt vaker dan in 2020 continu producten bij andere aanbieders en men is anno
2022 vaker dan in 2020 liever goedkoper uit bij meerdere webwinkels dan duurder bij één. Met
name aannemers B&U zoeken vaker dan in 2020 online naar goedkopere merken. Dit alles
duidt op een hogere bereidheid tot switchen bij inkopers. Hieruit volgt dat er kansen liggen
om klanten van je concurrentie aan te trekken door in te zetten op online verkoopkanalen. Dat
blijkt uit de nieuwe BouwKennis monitor Rol van de Handel.
Stijging online verkoop
Als je kijkt naar de online bestelfrequentie van uitvoerende partijen, dan valt het op dat het online
kanaal al domineert qua aankoopvoorkeursmethode binnen de installatiebranche. Ook aannemers
tonen een significante toename bij bedrijven die elke dag online bestellen: van 22% in 2020 naar
31% in 2022. In de afgelopen 12 maanden is het aandeel online inkoop per saldo gestegen.
Goedkopere merken boven A-merken
Als we vragen naar wat voor merken de uitvoerende partijen online zoeken, dan zien we bij
aannemers B&U een aanzienlijke verschuiving optreden. Vergeleken met 2020 gaan meer
aannemers in 2022 online op zoek naar goedkopere merken in plaats van A-merken tegen een
lagere prijs. Aangezien acht van de tien handelaren aangeven de producten online niet tegen een
lagere prijs aan te bieden dan in de winkel, zijn de goedkopere prijzen vooral te vinden bij pure online
players en niet bij webwinkels van reguliere groothandels of fabrikanten. Toeleverende partijen
geven niet onverwacht aan dat het moeilijker is om winst te maken op producten die zij verkopen
door de concurrentieslag met online players.
Meer gefragmenteerd aankoopbeleid
Ook blijkt dat aannemers en E-installateurs bereid zijn om meer moeite te doen voor hun inkoop: een
toenemend aandeel geeft aan liever goedkoper inkopen te doen bij meerdere webwinkels dan
duurder uit te zijn bij één webwinkel. Ten faveure van de online player. Desalniettemin kiest nog altijd
een kleine meerderheid van de aannemers en E-installateurs ervoor duurder bij één webwinkel uit te
zijn. Echter, het beeld dat de online player aan terrein boekt wordt bevestigd door het antwoord op de
vraag of men steeds bij dezelfde online aanbieders inkoopt of continu op zoek gaat naar nieuwe
aanbieders. We zien wederom een verschuiving bij aannemers en E-installateurs, waarbij een hoger
aandeel in 2022 ten opzichte van 2020 ervoor kiest om op zoek te gaan naar andere goedkopere
aanbieders. De huidige schaarste in de markt zorgt er dus voor dat een deel van de uitvoerende
partijen gaat switchen van online aankoopkanaal.
Meer informatie over ‘Rol van de Handel’
Het rapport ‘Rol van de Handel’ richt zich onder andere op de belangrijkste afzetkanalen,
aanknooppunten, merken, logistiek en twee thema’s: online en dienstverlening. Dit onderzoek is een
herhaling van een soortgelijk onderzoek in 2014, 2018 en 2020 en is net als eerdere edities
uitgevoerd onder handelaren, fabrikanten en uitvoerende partijen: aannemers B&U, e-installateurs en
w-installateurs.
Kijk hier voor meer informatie of neem contact op met marktinformatiespecialist Maurice van Dijk van
BouwKennis via maurice.van.dijk@bouwkennis.nl of
010-206 69 96.
BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Onze
producten ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van hun beleid. Kijk op
www.bouwkennis.nl voor meer informatie of om je in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief.
Noot voor de redactie: Wil je meer informatie, dan kunt u contact opnemen met BouwKennis op:
(+31 (0)10 206 69 96 of via info@bouwkennis.nl . Wanneer u (delen van) dit bericht publiceert,
ontvangen wij graag een bewijsexemplaar. U kunt dit versturen naar: BouwKennis B.V.,
info@bouwkennis.nl