Uitbesteden? Tips waar je op moet letten.

Sharing is caring!

Het is het einde van het jaar. Je zit tot over je oren in het werk. Volgend jaar ga je echt meer uitbesteden. Maar wat ga je uitbesteden en aan wie? En op basis waarvan maak je een keuze voor een externe partij. Ik neem je in deze blog mee en geef je tips waar je rekening mee moet houden als je besluit werk uit te besteden.

Toen ik als marketingmanager werkzaam was, besteedde ik werk uit. Zoekmachinemarketing bijvoorbeeld. Ik had er geen verstand van, dus helemaal handig als een specialist dat uit handen neemt. Het reclamebureau was al gekozen door mijn voorganger. Dus alles geregeld zou je zeggen. Nou niets bleek minder waar. Door mijn gebrek aan kennis met betrekking tot zoekmachinemarketing nam ik alles aan wat de beste man mij vertelde, zonder enige controle of kanttekening. Iets te naïef bleek. En de contactpersoon bij het reclamebureau was een drama. Kortom, ik had de ruimte om werk uit te besteden, maar ik (en daardoor het bedrijf) werd er niet gelukkig van.

Het goede nieuws is dat ik door deze ervaringen nu wél weet wat belangrijk is als je werk gaat uitbesteden!

Vertrouwen is goed – controle is beter

Een griezelige uitspraak, maar met een hoge kern van waarheid in dit geval. Deskundigheid is een groot goed en als marketeer kun je gewoon niet overal super goed in zijn. Zeker bij zaken als online marketing, waar dagelijks dingen wijzigen, is het onmogelijk om altijd op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. Dan heeft het inhuren van een specialist echt een meerwaarde.

Edoch… je moet zelf wel de nodige actuele marketingkennis hebben, zodat je een evenwichtige rol behoudt met je bureau of freelancer. Je snapt de materie in grote lijnen en kan controleren of zijn of haar inzet het gewenste effect heeft. Om het voorbeeld van de zoekmachinespecialist weer te gebruiken, zorg dat je Google Analytics kunt lezen bijvoorbeeld. Blijf op hoogte middels vakbladen of trainingen. Alleen dan heb je baat bij het inzetten van een specialist. De kennis en tijd koop je in, de waarden en de doelen van het bedrijf of merk bewaak jij.

Een latrelatie

De klik die je ervaart is heel belangrijk bij het selecteren van een bureau. Je hoeft geen dikke vrienden te worden, maar elkaar begrijpen, fijne communicatie en de juiste instelling, zorgen vaak voor de klik.  Ik schreef al dat het bureau waar ik destijds mee werkte gekozen was door mijn voorganger. Mijn contactpersoon daar: vreselijk! Waardoor ik contact opnemen zoveel mogelijk vermeed en dingen dan maar zelf ging doen of genoegen nam met het eerste de beste voorstel.  Niet handig. Want als je geen klik voelt met een partij, gaat het samenwerken ook geen feest worden en zal het resultaat ook suboptimaal zijn. Dus ik heb destijds een ander bureau gekozen waar ik wel blij van werd en met hen samen gebouwd aan een mooie merkstrategie. Een externe partij inschakelen is eigenlijk een collega zoeken, waarmee jij gaat samenwerken. Een collega die je intensief gaat spreken, die jou begrijpt, met je meedenkt en kritisch is. Eentje waarmee je samen de kar trekt. Het enige verschil met die ‘echte’ collega is dat het bureau/de freelancer niet op dezelfde kamer zit, maar in een ander pand in een andere plaats. Een soort LAT-ten dus. Of in dit geval WAT-ten (working apart together). 

Dan doe ik het toch lekker zelf

Als je dit zo leest, denk je ook: weet je, ik doe het allemaal wel lekker zelf. Het kost me anders veel te veel tijd om anderen te briefen of een partij te zoeken die bij ons past Toch pleit ik daar niet voor. Ik zeg dit om paar redenen:

  • Als je alles zelf wilt doen of in huis wilt regelen mis je de frisse blik. Na verloop van tijd mis je de kritische en frisse kijk op je marketing en communicatie en mis je ook de mooie kansen om je merk naar een hoger niveau te tillen. Een externe partij blijft neutraal, ziet makkelijker kansen en bekijkt het van een afstand.
  • Je bent niet overal goed in, ook al ben je allround. Al denken je collega’s allemaal dat ze verstand hebben van marketing, het is echt een vak. Een vak met specialismes. Zoals zoekmachinemarketing of schrijven of design. Zorg dat je op de hoogte blijft van alle ontwikkelingen in je vak, maar besteed waar mogelijk de specialisaties uit. Dan gaat de kwaliteit van je werk met sprongen omhoog. En daarmee het succes.
  • Tijd, je hebt het in principe altijd te kort. Als marketeer heb je veel op je bordje. Naast data-analyse, contentproductie, plannen maken, samenwerkingen etc., staat er ook altijd iemand aan je bureau, heb je (onverwachte) overleggen, is er een collega ziek wat je op moet vangen en ga zo maar door. Het eerste waar dan een streep doorgaat is die whitepaper maken, of je socials bijhouden. Met als gevolg dat je haperingen krijgt in je communicatie en daarmee in je doelstellingen met je merk. Zaken uitbesteden zorgt ook voor de continuïteit die zo hard nodig is als het gaat om zichtbaarheid en branding.

Dus als je de ruimte hebt om uit te besteden, zoek die collega op afstand, weet zelf het nodige en heb succes!

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner