Verandert de ophef rondom Facebook jouw contentstrategie?

Sharing is caring!

facebook

Zware tijden voor de marketeer die nog heilig geloofde in Facebook. Het schandaal rond Cambridge Analytica en de actie van Arjen Lubach, die opriep om te stoppen met Facebook, toonden eens te meer aan dat privacy en social media nog steeds niet lekker samengaan. Er was onder marketeers verbazing, ophef en ook onzekerheid over wat nu te doen met Facebook. Dat verbaasde mij dan weer. De discussie over het wel/niet op Facebook blijven mag voor bedrijven geen issue zijn als je je contentstrategie goed op orde hebt.

Laat ik vooropstellen, elk privacy-lek op social media is er één teveel. Maar echt verrast was ik niet toen het verhaal rondom Cambridge Analytica zich openbaarde. Er zijn namelijk al genoeg eerdere datalekken geweest en wie wel eens voorwaarden leest (#nerdalert) van social media platformen weet dat er nogal wat ‘kleine lettertjes’ zijn. Het zal toch ook bekend zijn dat talloze apps en platformen data van gebruikers verzamelen en die op vrij ondoorzichtige wijze doorverkopen aan derden? Dat is niks nieuws. Het zal ook niet het laatste schandaal zijn, daar ben ik van overtuigd.

Waarom je je wellicht zorgen maakt over Facebook

Voor veel marketeers is de heisa rond Facebook reden tot zorg. Sinds de ingrijpende update begin dit jaar, die voor teruglopend bereik van bedrijfspagina’s zorgde, is het platform toch al een zorgenkindje. De huidige soap helpt daar niet bij. Gebruikers zien je berichten in 2018 nog minder vaak (tenzij je betaalt, uiteraard) of verlaten Facebook nu zelfs volledig. Dat laatste gebeurde ondanks de oproep van Lubach niet heel massaal, maar het past wel bij een ontwikkeling die al langer gaande is. Facebook is niet meer de Heilige Graal die het ooit leek, niet voor consumenten, niet voor bedrijven, niet voor marketeers. En dat kan best zorgwekkend zijn als je als bedrijf daar zwaar op inzet(te) met je contentstrategie.

Waarom je je geen zorgen zou moeten maken over Facebook

Toch is dat niet nodig. Een strategie gericht op één contentplatform is namelijk sowieso riskant. Als je doelgroep er vertrekt, om wat voor reden dan ook, ben je gezien. Is het platform ook nog eens niet van jezelf, dan vraag je om problemen. Je hebt dan namelijk weinig invloed meer op hoe je content bij je doelgroep terechtkomt. Natuurlijk is dat risico bij alle social media platformen aanwezig. Als LinkedIn, Instagram of al die andere kanalen ‘opeens’ verdwijnen of je hier met teruglopend bereik geconfronteerd wordt, vraagt dat om aanpassing. Tot zover niets nieuws, want wat mij betreft is een goede contentstrategie namelijk per definitie flexibel.

Continu aanpassen, continu relevant blijven

Hoe werkt dat dan, zorgen dat je contentstrategie flexibel is zodat je je kan aanpassen aan het huidige, snel veranderende landschap van digitale media? Er zijn een aantal zaken die je kan doen:

  • Zorg dat je zelf eigenaar bent van je belangrijkste kanaal. Een website verdwijnt bijvoorbeeld pas als jij dat wil. Als dit dé plek is waar jij jouw content plaatst, dan ben je in elk geval verzekerd dat je content ook gezien wordt. Uiteraard blijft het wel nog een uitdaging om je doelgroep ook effectief naar dit kanaal toe te loodsen.
  • Bedenk bij het opstellen van je contentstrategie al van tevoren dat het huidige online landschap vluchtig is. Kanalen komen en gaan, doelgroepen switchen van plek. Zorg dus dat je content creëert die op meerdere platformen inzetbaar is, herbruikbaar en waar nodig ook aan te passen is aan een nieuw platform. Zo ben je altijd voorbereid op het moment dat een verandering van contentplatform nodig kan zijn.
  • Richt je social media strategie niet op alleen Facebook. Juist de combinatie met andere kanalen zoals Instagram, LinkedIn of Twitter zorgt ervoor dat je een breder publiek kan bereiken. Natuurlijk moet je wel onderzoeken waar jouw doelgroep primair aanwezig is en daar met name aanwezig zijn.
  • Ga actief aan de slag met community management. Leer je doelgroep (persoonlijk) kennen, weet wie er achter de profielen zitten. Een offline verbinding tussen je volgers en je merk blijft bestaan, ook al verdwijnt een online kanaal waar je het eerste contact hebt gelegd.
  • Creëer intern de ruimte voor verandering. Plan niet heel je week vol met uren waarin dingen af moeten, maar reserveer bijvoorbeeld vier uur voor innovatie. Deze tijd kun je goed gebruiken om actief aan de slag te gaan met je contentstrategie en de uitvoering hiervan. Zo blijf je in staat om snel in te spelen op verandering en blijf je altijd relevant, of dat nu op Facebook is of op een ander platform.
Facebook-strategie

Tijd voor een verandering van strategie?

Om terug te komen op de titel van dit blog, als het goed is verandert de ophef rond Facebook jouw contentstrategie niet, als deze tenminste rekening hield met dit soort ontwikkelingen. Als dat niet het geval was en je zwaar inzet(te) op één platform, hoop ik dat dit blog reden kan zijn voor een heroverweging. Daarmee roep ik zeker niet op om van Facebook af te gaan, zoals Elon Musk met Tesla wel heel rigoureus deed. Facebook zal een belangrijk deel van je publiek blijven boeien, zowel in B2C als B2B. Het blijft een uniek platform om je content op te verspreiden en te meten wat het effect is en zal echt niet zomaar verdwijnen. Maar het spreiden van je content over meerdere kanalen is denk ik een absolute must voor een succesvolle contentstrategie op lange termijn.

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner