Vijf veelgemaakte SEO-fouten die écht niet meer kunnen

Sharing is caring!

Het is een vraag die vaak voorbijkomt, het verbeteren van de online vindbaarheid. Het besef dat anno 2017 je website en andere online kanalen goed vindbaar moeten zijn, is doorgedrongen tot vrijwel alle bedrijven in de bouwsector. Tegelijkertijd zie ik echter ook dat het voor velen nog een lastig begrip is, Search Engine Optimalisation (SEO) of zoekmachineoptimalisatie. Iets met de klok en de klepel.. In dit blog ga ik in op vijf SEO-fouten die helaas nog vaak voorkomen, maar eigenlijk écht niet meer kunnen.

seo-foutenJe online vindbaarheid vergroten kan op vele manieren. Natuurlijk, hoe meer je betaald adverteert, hoe leuker Google je website zal vinden. Toch zijn in de basis al een aantal zaken goed te regelen die ervoor zorgen dat je website beter gevonden wordt, zonder dat dit veel geld kost (afgezien van personeelskosten uiteraard). Het zijn deze basiszaken waarbij vaak al veel fouten worden gemaakt, terwijl dit eigenlijk niet nodig is.

Fout #1: Website gelanceerd, en klaar!
Hoera, onze nieuwe website staat online, de lanceringsborrel was een succes en er is veel aandacht gegenereerd. Wat kan er nu nog mis gaan? Laat die orders maar binnenstromen! Helaas denken veel bedrijven zo, al dan niet onbewust. Het begint echter pas als de website online is. Google houdt van websites die regelmatig nieuwe content plaatsen. Ga dus bloggen, plaats artikelen, nieuwsberichten, filmpjes, houdt de site actueel! Toon aan waarom jouw website relevant is voor je klanten of bezoekers.

Fout #2: Teksten niet geoptimaliseerd
Ja, tekstschrijven is een vak. Ook, en eigenlijk misschien wel juist, als het om online teksten gaat. Want voor een website schrijf je geen ellenlange teksten. Je gebruikte korte(re), pakkende teksten. Met tussenkopjes om een duidelijke structuur aan te geven, niet alleen voor je tekst maar ook voor Google. Denk na over trefwoorden waarop je gevonden wil worden. Je gebruikt altijd een call to action om de bezoeker niet weg te jagen van je website als hij een artikel gelezen heeft. Laat hem iets aanklikken, invullen of bekijken.

Fout #3: Onduidelijke structuur van je site
Denk vooraf heel goed na over de indeling van je site. Heel. Erg. Goed. Niets zo belangrijk als een heldere websitestructuur. Waarom? Allereerst omdat je de bezoeker niet wil laten verdwalen in je site of wil irriteren door een teveel aan clicks. Maar ook omdat Google het doorheeft als een site onduidelijk in elkaar zit. De sitestructuur is niet zomaar even iets wat je nog aanpast als een site al online is, dus neem dit mee in de online strategie die je bedenkt voordat een site überhaupt online komt!

Fout #4: Vindbaarheid niet meten
Natuurlijk, het vergroten van je online vindbaarheid is belangrijk. Maar nog belangrijker is dat je dan ook goed meet wat je wil verbeteren. Waar je start, hoe de situatie nu is. En naar welk punt je toe wil werken. Stel dus doelen. Bedenk dat het niet altijd direct iets zegt hoeveel bezoekers je website heeft als er nauwelijks conversie plaatsvindt. Heb je prachtige content, maar blijven je bezoekers maar enkele seconden op je website? Schrijft niemand zich in voor je digitale nieuwsbrief? Ook dan klopt er iets niet. Definieer je online doelen, meet en stel bij!

Fout #5: Interne linkstructuur ontbreekt
De wat? Het plaatsen van links naar andere pagina’s is nog steeds belangrijk voor je vindbaarheid. Verwijs je naar een pagina binnen je eigen site, dan geef je deze een bepaalde autoriteit. Je vertelt dan als het ware aan Google dat dit een belangrijke pagina is. En hoe meer autoriteit, hoe hoger de ranking in de zoekresultaten. Natuurlijk is externe autoriteit daarbij ook van belang, maar het bouwen van een interne linkstructuur is een vaak vergeten ‘trucje’ om je vindbaarheid te versterken. Houd het wel natuurlijk, een bepaalde pagina 20x linken in één en hetzelfde artikel is overdreven en werkt juist averechts.

Bovenstaande fouten zijn ‘slechts’ vijf voorbeelden van SEO-fouten die vaak voorkomen. Het hadden er ook 15 kunnen zijn, want er valt op dit vlak nog veel winst te behalen als ik kijk naar verschillende websites uit de sector. Dat is jammer en vooral ook onnodig, want met de nodige tijd en moeite kunnen websites in de basis flink verbeterd worden. En uiteindelijk beter vindbaar worden!

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner