Home » Blog » Zo bereid je je voor op het marketing- en salesoverleg

Zo bereid je je voor op het marketing- en salesoverleg

Marketing en sales, ze zijn soms als water en vuur. Sales is in de meeste gevallen de dominante partij. Met een target in hun nek en soms een bonus in het vooruitzicht zitten de accountmanagers hun marketingcollega’s achter de broek aan met ideeën en suggesties die liever gisteren dan vandaag nog uitgevoerd moeten worden. Hoe bewaar je als marketeer in die situatie de kalmte, het overzicht en het geduld dat nodig is om je marketingstrategie tot bloei te brengen?

In dit blog geef ik je een paar praktische handvaten waarmee je je salescollega’s tevreden stelt en je langetermijnvisie in het zicht houdt.

1. Check de gezamenlijke bestemming

Een duidelijke en bij iedereen bekende organisatiedoelstelling is natuurlijk een must. Persoonlijke ambitie moet hier in een bedrijf altijd aan bijdragen. Soms zijn die doelstellingen er niet of niet duidelijk genoeg. Zorg dat jij ze als marketeer kent en deel ze met je collega’s.

2. Maak een routekaart

De marketingstrategie helpt onder andere om de beoogde en benodigde winst te behalen. Door bijvoorbeeld het verbeteren van de naamsbekendheid, een herpositionering en het genereren van leads waar sales weer mee aan de slag kan. Breng duidelijk in kaart wat de marketingdoelstellingen van jouw organisatie zijn en stem daar je activiteiten op af. En met kaart bedoel ik echt kaart. De doelstelling is je bestemming en de route ernaartoe loopt op vastgezette tijden langs verschillende campagnes en acties. Laat deze routekaart volgens een vast stramien in iedere presentatie terugkomen.

3. Check de route op werkzaamheden, omleidingen en file

Wat je in december bedenkt, kan in juli van het volgende jaar flink achterhaald zijn. Misschien zelfs eerder. Dus wees flexibel. Luister tijdens het overleg goed naar je collega’s die aangeven dat er zaken spelen die effect hebben op je route. Verandert er iets in wet- en regelgeving? Hebben klanten (daardoor) andere behoeftes? Zijn er andere ontwikkelingen die het effect van bepaalde ingeplande activiteiten beïnvloeden? Jouw rol is openstaan voor en filteren van alle input die je krijgt.

4. Kies voor de alternatieve of oorspronkelijke route

Alles wat je doet, alles wat een ander aandraagt, toets je aan je marketingdoelstellingen. Je waardeert de input als in: draagt het iets bij aan wat je wilt bereiken? En wat zijn dan de voor- en nadelen vergeleken met je oorspronkelijke route? Analyseer zorgvuldig en adequaat, laat je niet verleiden tot ad hoc acties, zonder dat je weet wat het je oplevert. Communiceer je bevindingen ook tijdens of na het overleg. Maak een lijstje met voors en tegens, leg het naast je routekaart en deel dit met je collega’s. Soms is het handig om dit tijdens een afdelingsmeeting te doen, soms kun je beter één-op-één met een salescollega het gesprek aangaan. Creëer buiten de meetings om draagvlak voor jouw strategie.

5. Kom uit de tunnel

Natuurlijk heb je een marketingbudget. Heb je beloofd aan leveranciers of klanten om een bepaalde activiteit of bijdrage te leveren. En is het marketingbureau misschien al druk in de weer met het ontwerpen van een nieuwe website. Blijf tussen al die afspraken en verwachtingen openstaan voor nieuwe kansen. En dat betekent dat er soms extra overlegd moet worden om van koers te kunnen wijzigen. Ook hier is het belangrijk dat jij je argumenten daarvoor helder hebt en duidelijk kunt communiceren naar je leveranciers en klanten. Leg vast wat je met elkaar hebt besproken en communiceer ook dit weer naar je salescollega’s. Betrek ze bij de processen die je met je marketingteam doorloopt.

6. Check de tellers op je dashboard

Om je marketingdoelstellingen te behalen, ontwikkel je campagnes. Het liefst gevat in een aantal thema’s waarmee je organisatie zich wil onderscheiden in de markt. Je kunt per campagne meten wat het resultaat is, kijkend naar bijvoorbeeld omzetstijging, websitebezoeken en leads. Per thema meet je dan wat het totaalresultaat is van alle ondersteunende campagnes. In de praktijk valt dit niet altijd mee, omdat je Google Analytics misschien nog niet goed is ingericht. Daarnaast werk je ook nog eens met verschillende softwarepakketten, waardoor je je statistieken uit verschillende bronnen moet halen, samenvoegen en interpreteren.

Waar je ook tegenaan loopt, zorg dat je data geregeld wordt. Je hebt deze gegevens nodig om je campagnes te kunnen evalueren en ideeën te toetsen. Deze data zijn eigenlijk je argumenten tijdens een marketing- en salesoverleg. Je komt vast heel ver op basis van je ervaring, kennis en intuïtie. Maar soms kom je dan terecht in een strijd met een collega die denkt dat hij het beter weet. Hoe makkelijk zouden dit soort gesprekken worden als je gewoon kunt laten zien dat een bepaalde campagne geen extra websiteverkeer oplevert? Of dat een bepaald product met een lagere prijs geen extra omzet genereert?

Om het voor jezelf en je collega’s zo overzichtelijk mogelijk te houden, kun je gebruik maken van een dashboard. Hiermee verzamel je verschillende soorten data, weergegeven in grafieken op één scherm. Dit kun je laten zien tijdens het marketing- en salesoverleg. Bijvoorbeeld alle campagnes (e-mail, social media, website) die je de afgelopen maand hebt ingezet om extra leads te genereren en wat het heeft opgeleverd (websitebezoekers, ingevulde aanvraagformulieren, telefoongesprekken, omzet). Salescollega’s houden van cijfers, vooral stijgende, positieve getallen. Maar ook met een dalende lijn spreek je duidelijke taal. In plaats van een persoonlijke strijd, ga je nu gezamenlijk overleggen hoe je de resultaten kunt verbeteren.

7. Geniet van de reis

Wacht niet tot het volgende sales- en marketingoverleg om zaken te bespreken of de voortgang te communiceren. Successen zijn altijd leuk om te delen en advies vragen geeft aan dat je een nieuwsgierige professional bent die graag samenwerkt. Werk dus aan de interne branding van je marketingafdeling. Enjoy!

Wil je meer weten over hoe je het resultaat van je marketingactiviteiten kunt meten? Of heb je interesse in een marketingdashboard? Neem dan contact met ons op. Vul het formulier op deze pagina in of bel: 010 – 206 69 98.