We zeggen het maar eerlijk: deze blog is deels gerecycled uit een eerdere post. En nog wel met wat hulp van ChatGPT. En als jij eerlijk bent: denk jij dat je het zonder deze ontboezeming in de gaten had gehad? Wij denken van niet. Content creëren op zich hoeft dus niet tijdrovend of complex te zijn, zeker niet met wat hulp van buitenaf. Daarmee heb je echter nog geen onderscheidende content. Daar komt net iets meer bij kijken.
Als je lukraak wat blogs, whitepapers, infographics en/of video’s de wereld in slingert, ben je in feite aan het schieten met hagel. Daar win je natuurlijk geen oorlog mee. Daar heb je scherpe munitie voor nodig in de vorm van een passende boodschap en de juiste tone of voice. Minstens zo belangrijk: je hebt ook een doel(groep) nodig om je content op af te vuren. En om de beeldspraak compleet te maken: je hebt een wapen nodig in de vorm van een contentkanaal.
Wat heb je minimaal nodig?
Een ‘aanvalsplan’ voor effectieve content marketing bestaat naast genoemde elementen verder uit onder meer een strategische planning, een contentkalander, de juiste focus en consistentie. Met de volgende vijftal aandachtspunten kom je in de praktijk al een heel eind:
- Formuleer concrete doelen
Wat wil je bereiken? Wil je meer bekendheid genereren, klantloyaliteit versterken, meer conversie genereren of je producten beter vindbaar maken? Stel je doelen scherp en zorg dat iedereen in je organisatie begrijpt waarom content zo belangrijk is. - Ken je doelgroep
Maak gedetailleerde profielen, of buyer persona’s, van je ideale klanten. Denk hierbij niet alleen aan demografische gegevens, maar probeer vooral in de gedachten en gevoelens van je doelgroep te kruipen. Waar slapen ze slecht van? Waar dromen ze juist van? En wat voor soort content spreekt hen aan?
Definieer in deze fase ook de customer journey die jouw klant aflegt en speel hier met de juiste boodschap, het juiste type post en het juiste kanaal op in.
- De kracht van herhaling, hergebruik en consistentie
Content marketing werkt niet als je min of meer random, bijvoorbeeld alleen wanneer het jou uitkomt, een blog of ander verhaal post. Het werkt alleen wanneer je een constante stroom van relevante en waardevolle content publiceert. Bij voorkeur met een vaste frequentie, bijvoorbeeld twee tot vier keer per maand. Veel vaker is namelijk al snel ‘overkill’ en komt je geloofwaardigheid niet ten goede.
Tip: maak voor die constante flow van posts gebruik van artikelen uit bijvoorbeeld een eigen nieuwsbrief en/of magazine. Met enkele simpele aanpassingen kun je die mooi recyclen tot blog of social media post. En wat weerhoudt jou ervan om die post zelf na verloop van tijd ook weer in een iets ander jasje te gieten? Dat hebben wij met deze blog ook gedaan, en je bent hem toch maar mooi gaan lezen. Andersom kan natuurlijk ook, dus een blog of andere post ombouwen tot magazine- of nieuwsbriefartikel.
- Schakel waar nodig hulptroepen in
Tekstschrijvers, videoproductiebedrijven of contentbureaus kunnen veel van de werkdruk verlichten en de expertise bieden die je intern misschien mist. In het geval van BouwKennis ContentCreatie is die expertise ook nog eens aan de bouwsector gerelateerd. - Wat kan er nog fout gaan?
Het moet wel heel gek gaan als jouw contentinspanningen met deze aanpak zonder resultaat blijven. Bij bedrijven die jou voorgingen, zat de oorzaak van de teleurstelling hem vaak in zaken als gebrek aan tijd en middelen, te veel nadruk op sales (en te weinig ruimte voor storytelling) en geen of te weinig follow-up waardoor de zo gewenste conversie achterbleef. Dat gaat jou dus niet gebeuren!
We snappen dat beginnen met content marketing niet bepaald een impulsaankoop is, en dat jij nog boordevol vragen kunt zitten. Neem daarom gerust contact met ons op via info@bouwkennis.nl of tel. 010-206 6996