Van bouwplaats naar bereik: hoe haal je meer uit je social media posts?

Sharing is caring!

Content laten maken als bedrijf is al een belangrijke stap, maar hoe zorg je ervoor dat deze content jouw doelgroep bereikt op social media? Naast dat wij bij BouwKennis ContentCreatie artikelen en blogs schrijven, zijn we ook op de hoogte van de tips en tricks als het om social media gaat.  

Social media kunnen de zichtbaarheid en het bereik van je merk of bedrijf enorm vergroten. Daarnaast is het gebruik ervan goedkoop én laagdrempelig. Met één klik op de link die je online deelt, kun je veel bezoekers naar je website leiden. Makkelijk te gebruiken dus! Ook voor fabrikanten in de bouw is het belangrijker dan ooit om zichtbaar te blijven. Door het vertellen van wat je doet, waarom je dit zo doet en wat jouw visie is, kun je jezelf onderscheiden van concurrenten. Je maakt daar misschien al mooie content over, maar hoe zorg je ervoor dat deze content nog meer wordt gezien? Als content marketeer bij BouwKennis ContentCreatie deel ik in deze blog een vijftal tips waarmee jij aan de slag kan!

Tip 1: Gebruik een publicatieschema

Een publicatieschema klinkt misschien als veel werk, maar het maakt het delen van content juist gemakkelijker. De content is er namelijk al, het moet alleen nog gedeeld worden. Denk bijvoorbeeld aan feestdagen en speciale data, zoals het jubileum van je bedrijf. Als je te vaak en te veel publiceert, kan dat overkomen als spammen. Hierdoor kun je meerdere volgers verliezen. Dat is zonde, toch? Door te werken met vaste publicatietijden en dagen voorkom je dit én laat je zien dat je actief bent op social media.

Tip 2: Voeg (hash)tags toe aan je posts

Het posten op social media kan op verschillende manieren. Een belangrijk voorbeeld hiervan is het gebruiken van tags, waarbij je mensen, bedrijven en zelfs locaties kunt toevoegen aan je post. Zo kun je bijvoorbeeld partners met wie je hebt samengewerkt tijdens het opstellen van projectomschrijvingen in je post benoemen. Hierdoor is de kans groot dat jouw partner de post ook zal delen in zijn eigen netwerk. Dit betekent dat jouw post meer mensen bereikt! Hetzelfde geldt voor locaties. Dit kan handig zijn voor bedrijven met een winkel op locatie. Bovendien zijn (hash)tags clickable. Met slechts een click op de tag worden mensen naar andere posts met dezelfde tag gestuurd. Hoe meer clicks, hoe groter je bereik!

Tip 3: Laat werknemers je content delen

Je hebt gepost op social media én je hebt (hash)tags gebruikt, maar je bereik is nog laag. Wat nu? Vraag je collega’s om berichten en het account van je bedrijf op social media te delen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld je posts op LinkedIn liken en/of delen. Hierdoor bereiken de posts het netwerk van je collega’s. Een grote kans dat dit jouw doelgroep is! Hiermee kun je het bereik van je berichten vergroten, waardoor meer bezoekers naar je account en website worden geleid.

Tip 4: Ga in gesprek met je volgers

Bouw een relatie op met je volgers! Naast het mogelijk wijzer worden van de inzichten van je volgers, is het ook belangrijk om met hen in gesprek te gaan. Social media voor je bedrijf werken tenslotte in twee richtingen. Als je ervoor kiest om niet in gesprek te gaan met je doelpubliek, dan blijft er een belangrijke groep achter (en heb je dus een minder groot bereik). Dus: stel vragen in posts, reageer op reacties en berichtjes, bedank collega’s en andere mensen die je content delen en neem vooral deel aan discussies.

Tip 5: Meet de resultaten

Na het volgen van de eerste vier tips wil je natuurlijk wel weten of je bereik is gegroeid. Door een aantal doelen op te stellen, kun je regelmatig kijken hoe je ervoor staat. Denk hierbij aan het aantal likes of volgers. Ook kun je veel conclusies trekken uit statistieken. Zo zie je wanneer je doelgroep online is, welke content zij aanklikken en welke netwerken het populairst zijn. Is je doelgroep vooral om 13.00 online? Zorg er dan voor dat je rond die tijd post voor een zo groot mogelijk bereik. Doen video’s het beter dan foto’s? Zet hier dan meer op in!

Extra tip: laat het niet liggen

Het is belangrijk om juist nu als bedrijf online zichtbaar te zijn. Social media zijn daarin onmisbaar. Hiermee kom je namelijk gemakkelijk in contact met klanten en prospects. Om met hen in contact te komen, moet je natuurlijk wel een goed plan hebben en structureel posten. Bovendien wil je graag een treffende en opvallende tekst bij een post. Is een tekort aan handjes en tijd in de zomerperiode de reden dat dit nu blijft liggen? Dan kunnen wij bij BouwKennis ContentCreatie wellicht iets voor je betekenen. Zo kun je de interactie met je klanten aangaan, maar dan online.

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner